richtgetal?

• BitjeLos

Hoi mensen,

Ik heb weer eens een vraagje welke door jullie met beide ogen dicht zeker zal kunnen worden beantwoord.

Ik worstel al een tijdje met de vraag welke lens ik graag zou willen als uitbreiding van mijn fototoestel en zoek daarnaast oon naar een flitser. Over dat laatste gaat nu deze vraag.

Wat houdt nu dat richtgetal in? Wil het zeggen dat hoe hoger het richtgetal hoe beter? Of met andere woorden, hoe hoger het richtgetal, hoe verder/breder men kan flitsen? Vroeger was het een heel gedoe om flitsers in te stellen. De afstand tot het object, de omgeving en het plaatselijke licht waren altijd zaken om rekening mee te houden. Ik de winkel werdt me aangegeven dat die tijd al lang voorbij zou zijn. Als men een flitser zou kopen welke 100% samen werkt met je body zouden de meeste zaken geheel automatisch gaan. Van belang is natuurlijk wel dat je de maximale afstanden in de gaten houdt, zeker met een zoomlens.

Zeg ik nu iets raars of klopt het enigsinds?

Ik ben alleen vergeten om te vragen hoe dat met dat richtgetal zit. Als ik een keuze wil maken welke flitser ik graag wens te kopen moet ik dat wel weten. opgevallen is me wel dat de flitsers met hogere richtgetallen meestal de duurste zijn.

Jullie weten beslist het antwoord. Ik heb al eens onder zoeken gekeken, doch kan daar geen bevredigend antwoord vinden.

Even voor jullie informatie:

Body: Canon 1000 D

Standaard lens: EF-S 18-55mm IS

Fotografie: Overwegend binnen/zaal/café/podium/concertomgeving/rokerige omgevingen (ondanks rookverbod)/omgevingen met “disco” licht)

Groet,

BiltjeLos

• JeroenW

Heel simpel gezegd, hoe hoger het richtgetal hoe meer licht.

• BitjeLos

Oké, dank je wel Jeroen…… Voor “podium” fotografie lijkt me dus dat hoe hoger het richtgetal, hoe meer mogelijkheden in lastige situatie's (bijvoorbeeld wat meer zoommogelijkheden)…

Groet,

BitjeLos

• KArel

Altijd interessant :

http://nl.wikipedia.org/wiki/Richtgetal

Groetjes

KArel

• JeroenW

Podium is nog maar de vraag of je veel wilt flitsen. Zelfs al mag het dan nog gaat het flink ten koste van de sfeer.

• BitjeLos

Beste Jeroen,

Tja, je hebt wel gelijk hoor van die sfeer. Ik ben ook flink bezig mij de camera eigen te maken zodat flitsen niet altijd noodzakelijk hoeft te zijn. Daarbij noem ik wel podiumopnamen, doch je moet dat niet zien in de context als een grote voorstelling van commerciele popgroepen (idolen) of bekende artiesten. Het is allemaal wat kleinschaliger en simpeler. Dus het factor >mogen flitsen< zal niet het probleem zijn. Wel de sfeer, die is natuurlijk wel belangrijk wil je wat geinige opnames kunnen maken.

Beste KArel,

Bedankt voor je link. Ik snap nu al wat meer voor wat betreft het richtgetal. Het blijkt dus geen absolute waarden te zijn maar een (zoals de naam al zegt) RICHTgetal dat variabel is, afhankelijk van meerdere factoren.

Super jullie support, dank jullie wel. Hier kan ik weer even mee vooruit.

Groet,

BitjeLos

• JeroenW

Agezien van de flitsen, als je dit soort werk vaker wilt doen zou ik serieus na denken over of een snelle telezoom (70-200 2.8) of, als je minder ruim in je cash zit, een 85mm 1.8.

• Joop

Met flitsen maak je de sfeer dood bij optredens.

Koop een lichtsterke objectief met een vast brandpunt, bv 100 f/2 of een 85 f1/1.8

of de allerbeste prime de 135 mm f/2.

• Ruud

Je kan natuurlijk ook de flitser van een kleurfilter voorzien. Geeft som ‘heel eigen’ effecten.