De vraag staat er al, ik zie ze staan, maar wat doe ik ermee? Wat betekent het en hoe weet ik of het goed of fout is, kan ik eraan aflezen of ik dingen kan verbeteren?
histogram heeft nikts met belichting te maken maar met grijswaarden
Deze grijswaarden bepaalen je contrast in de afdruk en beeldscherm
Het toonbereik van een afbeelding bekijk je met een histogram dat hoog midden en laag contrast weergeeft.
De mate van variatie tussen de intensiteitswaarden dynamisch vermogen hangt van je camera af .
Hoe hoger de piek over het hele bereik, hoe meer kleur en contrast je hebt.
Histogram gebruik je in hoe ver kan ik gaan in beeldbewerking
Piek te veel naar links is onbelichting
te veel naar recht is overbelichting en geen kleur informatie
De kunst is om met dit gereedschap de lijn over de hele lengte zo hoog mogelijk te krijgen over de hele lijn.
En aan de hand van je histogram kun je de licht compensatie bij stellen
Dus te veel links plussen
Te veel rechts dan ga je minnen
Voor meer info
http://help.adobe.com/nl_NL/PhotoshopElements/7.0_Win/WS03FAF4EE-1DF4-4e46-9F53-F6E77208B71A.html
lekker tuffen schreef:
>
> histogram heeft nikts met belichting te maken
> Piek te veel naar links is onbelichting
> te veel naar recht is overbelichting en geen kleur informatie
> De kunst is om met dit gereedschap de lijn over de hele
> lengte zo hoog mogelijk te krijgen over de hele lijn.
>
Verder alles goed?
Een histogram geeft alleen maar feiten weer, namelijk de verdeling van de helderheidwaarden van de foto.
Wat zie je op een histogram? Dat is het eenvoudigst aan te geven bij een zwart-wit foto. In het histogram staat horizontaal links het donkerste zwart met de waarde 0 en rechts het helderste wit met de waarde 255. Daartussen liggen alle grijswaarden. Verticaal staat het aantal pixels met een bepaalde grijswaarde. Je hebt daarmee een indruk van de verdeling van de grijswaardes. In de meeste foto´s is er een min of meer gelijkmatige verdeling in het histogram en zijn bovendien de meeste helderheden aanwezig. Men spreekt dan van goede belichting en dekking.
Een goede belichting is heel belangrijk als basis voor een goede foto.
http://members.chello.nl/r.kuijt/vuistregels/fotohistogramlezen.htm
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?