Wat een verrassing :)

• Tamar

Op aanraden van ‘hier’ heb ik toch maar het manual op een usb-stick gezet en laten afdrukken en inbinden, ‘t was nog een heel boekwerk, zo’n 150 paginas. Er gaat een wereld voor me open, wat kan ik hier veel mee!

Ik deed al wel veel met de camera, maar vaak een beetje op de gok, meer geluk dan wijsheid :D Ten eerste blijk ik heel mooi zwart-wit te kunnen fotograferen met kleurenfliters. Op andere cameras vermijdde ik de zw/wit en zette ik het achteraf om in iphoto, maar dit gaat gewoon mooier dan in iphoto omdat ik de filters kan aanpassen op het onderwerp.

Dit wordt veel leesplezier en uitproberen :-)

• JeroenW

Er is ook een amerikaan, Thom Hogan, die boeken over de nikon bodies schrijft. Hij speelt er eerst een aantal weken mee en schrijft dan zijn handleiding. Meer praktijk gericht en, als je engels goed genoeg is, veel leesbaarder.

• Remco Jan

Je zou eens naar Apple Aperture moeten kijken als je zwart/wit wilt maken. Daar zijn op vrij eenvoudige wijze hele fraaie resultaten mee te bereiken. En als dat nog niet genoeg is, kan je een plug-in van Nik Software gebruiken. Daarmee kan je helemaal uitleven, of gewoon gebruik maken van de uitgebreiden presets.

• Nikon Sjoerd

Plaats eens wat foto's in kleur zoals je ze geschoten hebt en in zw.