80-200 mm schoonmaken ivm AF

• Vaarclub

Mijn Nikon lens 80-200 mm 2.8 doet raar met de AF. Hij sputtert tegen, de motor hoor je duidelijk trekken en de lens komt amper nog op scherpte in de AF mode. Vaak helemaal niet..

Als ik de lens op MF zet en handmatig scherp stel draait de lens moeizaam (zwaar). Net alsof er troep tussen zit.

Na enig heen en weer (van links naar rechts) draaien voel ik het voorste deel van de lens soepeler gaan.

- Kan het zijn dat er rotzooi in het AF gedeelte zit?

- kan ik dat ook zelf verwijderen?

Kortom, heeft iemand een tip voor deze top lens?

• JeroenW

Oudste model? Zou heel goed kunnen dat er prut in zit. Je zou 's nikon kunnen bellen wat een grote beurt ongeveer gaat kosten. Zelf doen kan maar ik zou er niet aan beginnen als je dit nog nooit gedaan hebt. Sowiso even goed zoeken naar een service handleiding voor deze lens.

• lekker tuffen

een goedkoop adresje voor schoonmaken

bert strijker in havelte

• Vaarclub

Dank je wel voor de gegevens..

Heeft iemand idee waar ik op moet tellen qua kosten voor het schoonmaken?

Het is overigens inderdaad een oude 2.8 maar geeft nog steeds een perfect resulaaat. Zelf op MF wil ik 'm nog niet kwijt :-)

• JeroenW

Nee, niet echt, daarom zeg ik, bel eve.

• Joop

Lijkt mij eerder dat de glijlagers zijn versleten of ingesleten.

Even contact opnemen met Nikon, het kan zijn dat voor de lens geen reserve onderdelen meer zijn omdat hij niet meer wordt ondersteund door Nikon.

Deze kunnen je dan gelijk wel een kosten presentatie geven.

Weet niet of Nikon net zoals Canon een out of date lijstje heeft waarop lenzen staan die niet meer worden ondersteund.

• Vaarclub

Ik heb vandaag contact opgenomen met Bert Strijker voor nadere informatie.

Komende week gaat de lens naar hem toe voor een eerste onderzoek.

Ben benieuwd wat er uit gaat komen.

Ik nogal gehecht aan deze legendarische lens en zou het zonde vinden om afscheid te moeten nemen. (alhoewel de MF nog prima werkt)

• Nestor-F

Een alternatief ook is contact op te nemen met “Haspel Camera Service” te Rotterdam, Een bedrijf wat al meer dan 30 jaar camera's en lenzen repareert. Zie www.camera-reparatie.nl.

• Vaarclub

Prima tip!

dank daarvoor,……..