Flitsen

• peter

Hallo, ik heb een vraagje over flitsen. Ik Heb een Nikon D40 met een Nikon SB 600 flitser. Binnenkort moet ik de bruiloft van mijn zus fotograferen. Veel portret opnames dus. Nu heb ik pas een omnibounce aangeschaft omdat ik hoorde dat die voor een zachtere belichting zorgt. Maar de vraag: kan ik de omnibounce ook buiten (bij daglicht) als invulflits gebruiken of is het beter zonder. Graag jullie ervaringen hiermee.

• JeroenW

Ligt heel erg aan het onderwerp en de weersomstandigheden. Ik persoonlijk ben er wel dol op.

Bruiloft en een D40? Sjongejonge, weet waar je aan begint. Als je het nog niet doet en je hebt nog tijd om te leren stap over op RAW.Oefen inderdaad een hoop met flitsen, zowel binnen als buiten, maar ook met licht meten. Bruiloften betekent meestal een zwart pak naast een witte jurk en da's niet zo makkelijk als het lijkt.

• JohnF

Beste Peter,

Aangezien het je zus betreft ga ik er van uit dat ze weet dat je geen professional bent. De omnibounce heeft buiten niet zoveel zin, binnen wel. Mijn voorkeur gaat nog steeds uit om zonder omnibounce binnen via plafonf/wand te flitsen.

Advies (en probeer dit van te voren uit) camera op manueel, diafragma 8, sluitertijd 1/30sec. Flits op iTTL. Je krijgt door de 1/30 sec meer omgevingslicht mee terwijl je het meeste (ik tenminste wel) uit de hand kan doen.

Buiten opvallend licht meten op het bruidspaar, dit instellen manueel op je camera en de flitser op iTTL (net als binnen).

Als je de mogelijkheid hebt, zorg voor een back-up camera en flitser. Je zakt door de grond als je camera weigert bij het ja-woord.

Dan als laatste advies: fotografeer in RAW. Wat Jeroen schrijft. De contrasten kunnen heel hoog zijn en in RAW is je contrastoverbrugging net wat meer als in jpeg.

Succes

John

• JeroenW

Ik zou zelfs zover willen gaan als te zeggen dat Peter 2 figuranten moet zoeken, 1 in wit en een in zwart en ga daar 's mee oefenen binnen en buiten.

• Ad

Waarbij het dan wel weer gevaarlijk is met een licht plafond.

Zware schaduwen onder de neus zijn zo lelijk.

• JeroenW

Plus het feit dat je over bouncen net iets meer na moet denken. Ik weet van de bruiloft die ik gedaan heb dat je als beginner toch knap zenuwachtig kan zijn.

• Tamar

Ik heb een avondje geoefend op een grapefruit en ik moet zeggen dat je aan dat bouncen snel went. Als je nou ook nog bounced en ook je omnibouncer gebruikt krijg je mooi licht wat je binnen gerust kunt gebruiken.

Als je even kikt in dit manual http://www.nikonusa.com/pdf/manuals/Speedlights/SB-800.pdf zie je een heleboel tips waar je wat aan hebt. Succes!

• Ad

Een grapefruit heeft geen neus Tamar!

:D

• peter

Dank allemaal voor de reakties (en medeleven met een amateur) Het flitsen binnen heb ik wel onder de knie. Gewoon veel oefenen. Aan de manual van Tamar heb ik wel veel omdat bij mijn 600 geen omniboubce wordt geleverd en er dus ook niets van in de beschrijving staat. Met RAW bestanden heb ik geen ervaring. Wel eens geprobeerd maar kan de bestanden met Paintshop Pro niet openen. Ik kan wel fotograferen in een stand dat hij de foto's opslaat in RAW én jpg, Misschien een idee om later wat te gaan experimenteren. Maar wat mijn vraag betreft, buiten dus niet de omnibounce gebruiken. Groetjes Peter.

• Ad

Normaal gesproken niet nee.

Buiten heb je wat meer gericht licht nodig om schaduwen op te lichten.