Canon 1000D

• BitjeLos

Hoi Mensen,

Ik ben nieuw hier en ook een newbie in de digitale fotografie. Je kunt nog zoveel lezen en navragen, je zult al gauw door de bomen het bos niet meer zien. Uit de ongelooflijke aanbod van digitale camera's heb ik (bijna met de ogen dicht) eentje uitgekozen die me wel wat leek. Het is de Canon 1000D. Mijn eerste keus was de Canon 450D. Maar op aanraden van de verkoper (zelf fotograaf) en na aanleiding van mijn verhaal wat ik er ermee ga doen is het dus de 1000D geworden. Dat grote LCD schermpje en die 2 milj. pixels waren me die 200 euro extra niet waard. Daarbij moet ik nog een beter zoomlens en een externe flitser hebben. Dus daar heb ik ook geld voor nodig.

Nu zijn we gelijk bij het begin van mijn vragen. Ik zoek dus een nette zoomlens en een externe flitser voor mijn Canon 1000D. Wat wil ik ermee doen? Nou, overwegend eigenlijk het fotograferen tijdens muziek-concerten. Dat kan backstage zijn maar ook vanuit de zaal. Zelf denk ik tot maximaal 15 meter ongeveer.

Nou, wie heeft er suggesties???

Groet,

BitjeLos

• JeroenW

Voor dichtbij werk op een budget, ik zou zeggen een tamron 17-50 2.8 en een 430 flitser erbij. Maar, Ad kent het canon systeem een stuk beter en zal zich vast laten horen hier.

• BitjeLos

Hoi Jeroen,

Bedankt voor je reactie, Die cijfers zeggen me eigenlijk maar weinig. Ik dacht eigenlijk meer aan een 55-200 of 70-300.. Misschien zeg ik wel iets stoms nu?????? Wellicht met een bukskogeltje op een olifant schieten???? Geen idee van al dat moois. Vroeger (20 jaar geleden) had ik een praktika body (hihihihi) en een 70-210 zoomlens. Daar deed ik echt heel veel mee. Het klopt ook wel dat ik overwegend plaatjes ga schieten in zalen en op podia, doch natuurlijk ook nog wel van andere zaken in ander situaties. Ik weet dat je iets moet aangeven om een goed antwoord te krijgen. Dus het bereik dient eigenlijk wel ietsje groterte zijn.

Maak me wijs, maak me wijs….

Groet,

BitjeLos (eeuuhh, is maar gein hoor, mijn bitjes liggen wel goed!!)

• Ad

Ik ken de 1000D niet.

Maar voor dat soort fotografie zou ik een 17-85 gebruiken.

Vooral de wat betere lijn van Canon is goed.

Als flitser? een 430 is net aan voldoende.

• kompjoetervilozoov

Ik raad aan de EF s 18-55 IS er voor een paar tientjes bij te nemen en daarmee maar eens aan de slag te gaan.

Dat is overigens een zoomlens….

Wil je goede , maar relatief goedkope tele , dan is de 55-250 IS een hele aardige start.

Met een dergelijke set kan je al heel wat aan.

Denk je voor een bepaald doel iets veel beters nodig te hebben, dan kan je de keus met wat ervaring beter maken.

• BitjeLos

Hoi,

Nou kompjoetervilozoov (mijn hemel hoe bedenk je zo'n naam?), ik heb de EF-S 18-55 mm 1:3.5-5.6 IS op mijn body zitten. Dus die is al binnen. Hij zat trouwens al bij aankoop erop.

Er wordt gesproken over tele-lenzen en Zoom-lenzen. Zover mijn informatie en bescheiden kennis reikt wil Tele zeggen dat je een vaste instelling hebt en een Zoom dat je iets dichterbij kunt trekken. Of praat ik weer onzin?

Wat is voor podia gebeuren nu het beste? een Tele of een Zoomlens?? Ik bedoel dan dus de lichtinval (de gevoeligheid) en dat soort zaken.

Groet,

BitjeLos

• Ad

Omdat je bij concerten vaak slecht licht hebt, moeilijk om licht te meten ( steeds wisselend) zou ik nooit kiezen voor een “ superzoomer ”

Een lens waarmee je voldoende licht kunt ontvangen is dus belangrijk.

Een Zoom lens is wel wenselijk maar niet met een al te groot bereik.

Een 18-200 is dus zeker niet wenselijk.

Vandaar dat ik de allrounder 17-85 van Canon zou aanraden.

• JeroenW

Die 17-85 is, zeker aan het lange eind, ook niet echt super lichtgevoelig.

• Ad

dat hoeft ook niet Jeroen.

Als hij maar stabiel is over het hele zoom gebied.

Geen enkele lens is dat voor 100%, maar die Canon doet het goed in dat soort situaties.

Een Merkvreemde lens zou in dit soort gevallen niet mijn voorkeur hebben.

De communicatie tussen lens en body is altijd iets minder.

• Andre

Ik zou zoals onze computerfilosoof zegt een 55-250IS lens gebruiken hiervoor, dit is een goeie aansluiting op je basisobjectief, de 17-85IS is overigens ook een hele goede lens, het nadeel is alleen dat je er in de toekomst spijt van gaat krijgen omdat je zoombereik beperkt is. En ook omdat deze lens je basisobjectief overlapt, dus uiteindelijk weinig meerwaarde heeft, wil je echt een goeie lens voor dat soort gelegenheden zul je een lichtsterk teleobjectief moeten nemen, maar die zijn wel wat duurder.

Succes