negatiefscanner

• Rudo

Hallo,

Ik wil mijn negatieven gaan scannen, hoeft echt niet professioneel want het zijn allemaal familiekiekjes……

Maar als ik ze inscan wil ik ze later wellicht toch nog uit kunnen printen op laten we zeggen 20 x 30cm (in ieder geval op 13 x 18 cm)

Maar op welke resolutie moten foto's dan ingescand worden om een leuk resultaat te kunnen krijgen?

Ik zie resoluties van 3600 en van 2700, maar ook van 4800 x 4800…..

Wie heeft er raad?

Rudo

• Antony

Ik scan dia's in op 3000 dpi met een Epson V700 scanner. Die doet 12 dia's tegelijk, dwz kost circa 20 minuten en dan kan ik wat anders doen.

Met de ICE-functie tegen het stof.

Scanner kan scannen tot 5400 dpi, dacht ik, maar dat vind ik onnodig. Nu kan ik probleemloos tot en met A4 foto's afdrukken. Groter heb ik niet geprobeerd, maar deelvergrotingen op A4 zijn ook scherp.

Met een vorige scanner, een Nikon Coolscan LS3, scande ik tot 2700 dpi en ook daarbij was A4 geen enkel probleem.

Mocht je nog geen scanner hebben, denk dan aan een apparaat dat meerdere dia's tegelijk scant. De Nikons hebben een speciale diaslede, maar dat stuk plastic moet je speciaal kopen en dat kost een paar honderd Euro's.

• Aad

Rudo;

Zelf gebruik ik al enige tijd de HP scanjet 4050,met goede resultaten zowel voor negatieven als dia,s en foto,s resolutie 4800 x 9600

Aad

• Remco Jan

Zoek eens op marktplaats naar een leuke 2ehands filmscanner, bijv. een Minolta Dimage Dual Scan.

• Antony

Minolta maakt al lang geen filmscanners meer. Grote kans dat ze niet werken onder Vista.

• lekker tuffen

even kijken bij silverfast

silverfast is de software voor scanners

De nieuwe silferfast software werk gewoon en ondersteund heel hele boel pro scanners.

Ik zelf zou op marktplaats kijken naar een heidelberg ,afga,umax powerlook

opzicht doorzicht scanner

deze kunnen 18 dia's scannen in 10 minuten de afga dan met 4,1 dmax bereik

mvg wim

• Antony

Wim,

Ik had indertijd een Coolscan LS30. Deze werkte wel onder XP, niet onder XP met servicepack 2. Waren ook geen drivers meer voor gemaakt door Nikon. Aan het bijgeleverde Silverfast had ik dus niets. Coolscan was onbruikbaar geworden.

Silverfast is uitstekende en dure software om tijdens het scannen allerlei instellingen voor de scan mee te maken. Is niet de software om de scanner mee aan te sturen.

Klopt dat?

Groet, Antony.

• lekker tuffen

als silverfast je scanner ondersteund kun je uit silverfast gaan scannen