wat doe ik verkeerd

• karel

als ik van een foto in photoshop cs3 een uitsnede maakt en daarna weer opslaat en vervolgens via een fotocentrale een vergroting besteld van b.v. 20x30cm , , dan krijg ik een foto van een ander formaat , b.v 20x25cm.

wat doe ik verkeerd

• efka

Wat “verkeerd” is:

1. Opsturen naar zo'n (kruideniers)afdrukcentrale

2. Denken dat het wel goed komt bij dat soort beunhazen. Zelfs gewone vakantiekiekjes gaan daar maar met hakken over de sloot, laat staan als je wat bijzonders wilt.

Wat dan wel:

1. Mijn voorkeur: zelf doen. Dan houd je alles onder controle

Anders:

2. zaken doen met een vaklab, bijvoorbeeld profotonet

3. met het bestand naar de toonbank van een echte fotowinkel en daar precies bestellen wat je wilt.

Veel van die beunhaas centrales proberen een foto “passend” te maken op hun maten. Dat doen ze door te croppen of door te stretchen. In beide gevallen maken ze inbreuk op wat je wilt en kunnen ze een foto grondig verpesten. Als je toch zaken wil doen met dat soort beunhazen, zorg dan dat je canvasmaat overeenkomt met hun printformaten. Plaats daarop de foto met de crop zoals jij hem wilt. Stuur dat op. Als ze toch aan het stretchen of croppen zijn gegaan: weiger de foto af te nemen en betaal niet!

• Antony

Beunhazen zijn voor mij figuren die de kluit beduvelen. Kruideniers etc leveren goedkope plaatjes, dat weet je van tevoren en dan moet je niet zeuren als het resultaat minder is dan verwacht. Maar beunhazen zijn het niet. En wil je als vakfotograaf kwalitatief hoogstaand werk, dan ga je elders. Het gros van de kruideniersklanten is dik tevreden met de goedkope (vakantie)plaatjes.

• efka

Een beunhaas hoeft niet iemand te zijn die de boel belazerd.

Volgens Van Dale:

beun·haas de; m,v -hazen 1 knoeier, iem die zijn vak niet verstaat 2 arbeider die heimelijk ook voor eigen rekening werkt

De definitie onder 1 is precies wat ik bedoel. De kruideniers en drogisten proberen een graantje mee te pikken van de fotomarkt, maar ze verstaan het vak niet echt. Natuurlijk mogen ze dat doen, maar als consument moet je wel nadenken voor je daar in trapt.

Verder heb je natuurlijk helemaal gelijk. Je weet redelijkerwijs wat je mag verwachten voor die gooi- en smijtprijzen. Prima voor wie daar tevreden mee is. Alle waar is naar zijn geld.

Ik propageer altijd zelf printen vanwege de maximale controle op de uitkomst, maar het is ook een dure oplossing. Ik kan particulier mijn fotopapier niet kopen voor de prijs waarvoor een kruidenier zelfs een complete print aflevert. Als ik mijn eigen materiaalkosten nareken, dan is zelf printen als snel 2 tot 3 keer zo duur dan bij de kruidenier. Laat staan als ik het commercieel inclusief arbeidsloon en bijkomende kosten bereken. Gek genoeg komen bij grotere prints (a4 of nog groter) de prijzen steeds meer met elkaar in vehouding te liggen.

• Ad

correct efka.

Goede materialen zijn duur.

Je koopt bij de Lidl een velletje fotopapier voor een paar cent.

Verwacht daar dan ook niet te veel van.

Hetzelfde met de afdrukjes van de kruidenier.

Dergelijke prijzen kunnen niet de kwaliteit leveren die men graag zou zien.

Op heel grote formaten gaan de jongens van het fotolab echt aan het werk met jouw foto.

Die betaal je dan ook per m2

Op dat moment zie je dus ook die prijzen veranderen.

• Remco Jan

Misschien een domme vraag, maar wat voor formaten gaf de winkel aan waar je besteld hebt? Ik zie bijvoorbeeld bij de Hema 20x30 staan, maar AH biedt 20x26cm aan.

In het laatste geval kan je uiteraard wel een foto van 20x30 (volgens PS) bestellen maar wordt hij op een ander formaat afgedrukt.

In het eerste geval is het terug naar de winkel en vragen om de 20x30 afdruk die je besteld hebt.

• Ruud

Om toch even op de vraag terug te komen:

bij een aantal centrales kan je

1. exact jouw fotoformaat kiezen, omdat ze naast elkaar zowel de 2:3 als de andere fotoverhoudingen voeren

2. en als jouw lengte/breedte verhouding er niet tussen zit aangeven of je de foto bij het opgegeven formaat evt. met witranden afgedrukt wil zien, zodat de foto wel passend is gemaakt, maar niet aan de verhouding is gesleuteld.

En als dat niet kan, inderdaad, zoek dan een andere centrale.