xd card: format of power off

• Petracs

Na vele foto's te hebben gemaakt (en de kaart meerdere keren te hebben leeggegmaakt en weer geformateerd), geeft mijn (Fujifilm) XD card 512 opeens problemen: als ik de camera aan zet, kan ik alleen kiezen voor ‘power off’ of ‘format’. Beide opties wil ik natuurlijk niet…

Weet iemand of mijn gemaakte foto's nog te redden zijn? Ik heb de kaart in een kaartlezer geprobeerd, maar daar wordt hij (ook) niet herkend.

Dat ik mijn XD-card hierna niet meer kan gebruiken is voor mij nog het minste probleem, maar ik wil wel graag mijn foto's hebben!

Ik heb al gegoogled, lees van meer mensen die dat probleem hebben, maar niet echt een duidelijke oplossing gevonden.

Ook hier op het prikbord gezocht, maar alleen het advies van ‘photorecovery’ gevonden, wat volgens mij geen optie is omdat de kaart simpelweg niet herkend wordt.

Heeft iemand een oplossing??

• JeroenW

Probeer toch ‘s die kaart in een kaart lezer en laat er wat van de bekende recovery programma’s op los.

• Petracs

Jeroen, zoals ik al schreef heb ik de kaart al in een kaartlezer geprobeerd, maar daarin wordt hij niet herkend en valt er dus ook geen recoveryprogramma op los te laten.

Nog andere ideeen?

• Antony

Stel de vraag eens aan de techneuten van het hardware-forum:

http://hardware.prikpagina.nl/

• JeroenW

Opgeven dan maar.

• Ad

Petracs

Jeroen is hier de IT nerd :D

Hij begrijpt soms niet dat wat voor hem heel normaal is, voor een ander Russisch is.

Dat is heel normaal voor mensen die dagelijks met computers werken. Maar hij weet er dus wel veel van.

Jeroen, misschien moet je even uitleggen hoe je de kaart benadert als de computer de kaart niet automatisch ziet?

• De Tobfotograaf

eerst formateren en dan met een recovery programma de data terug halen, zeer waarschijnlijk dat de kaart dan wel herkend wordt.

wat vaak op dit forum wordt herhaald: regelmatig je kaart “IN” je camera formateren.

• Nestor-F

Formatteren lukt alleen als de computer o.i.d. de kaart herkent. Als dit niet zo is, wat in dit geval blijkt, dan is andersoortige software nodig. Je hebt dan “disk herstel” software nodig. Die is er ook en ook in het freeware circuit. Hieronder een aantal programma's om uit te proberen.

Active @ undelete

Active @ Uneraser

PC Inspector Smart Recovery

Easy computing Disk Expert

Undelete Home edition

Undelete Professional

Search and Recover

Disk Recovery Personal edition

Unerase

Easy Recovery DataRecovery

Easy Recovery Lite

GetDataBack for FAT

GetDataBack for NTFS

Handy recovery

Multi Data Rescue

DVD Data rescue

CD DVD Data recovery

Recuva

Het is beslist NIET noodzakelijk om een kaart te formatteren in de camera. Je kunt een kaart echt overal in formatteren. Formatteren is een standaard proces wat door alle producenten wordt onderschreven. Ik formatteer mijn tientallen kaartjes altijd in mijn PC al vele jaren en heb (natuurlijk) nog nooit hiervan enige hinder ondervonden.

• Petracs

Bedankt voor jullie tips, maar helaas is het niet gelukt. Als ik het kaartje (in de camera) wil formatteren begint hij wel, maar geeft hij al snel ‘card error’.

En als ik (dan) het recovery programma wil proberen, geeft die weer aan dat er geen card in mijn camera aanwezig is…

Ik vrees met grote vrezen dat het kaartje gewoon definitief afgeschreven moet worden…

• De Tobfotograaf

Nestor, lees even mijn hele verhaal, formateren IN de camera.

Waarvan akte.