De kogel = door de kerk

• Han

Zo de kogel is door de kerk, eindelijk na veel zoeken heb ik mijn keuze gemaakt, na veel wikken en wegen tussen nikon, canon en sony, kom ik uiteindelijk toch uit op de canon. (nikon- en sonyfans ten spijt), pentax was me gewoon te duur.

ik heb de canon EOS 450D gekozen, vooral voor het aantal pixels, het gebruiksgemak, en live-view. tevens was er de mogelijkheid tot het installeren van progamma's op mijn mac, en dat is ook altijd gemakkelijk.

heb gekozen voor de standaard 18-55 kitlens en neem er een 55-200 tamron lens bij, voornamelijk dat deze net zo goed is als de kitlens, zo niet beter, maar vooral omdat deze ook 150 eurootjes goedkoper was. en dat vind ik toch wel een groot verschil.

tevens komt er een 4 gig kaartje bij, een lowepro slingshot 200 AW tas bij, 2 uv-lensjes voor de bescherming van mijn lens en ik denk dat ik er ook een polarized lens bij neem, maar daar ben ik nog niet zeker van(wij hebben hier nogal wat water in de buurt, en dan is voor de schittering zo'n lens wel prettig).

helaas had de fotozaak deze combi niet op voorraad, dus de hele handel zal besteld moeten worden. heb hem bij een relatief kleine fotozaak gekocht, vooral ook omdat de gene die me geholpen heeft, tot in den treure met engelengeduld mijn soms nogal stomme vragen heeft staan beantwoorden. ik persoonlijk vind dan ook dat als je een keuze maakt, je dan ook degene die tijd in je heeft staan investeren, je de deal moet gunnen.

heb uiteraard wel bij meerdere fotowinkels gekeken, en daar een gemiddelde prijs van genomen. die prijs heb ik neergelegd bij de fotozaak, en gezegd dat als hij akkoord met die prijs was, hij de handel mocht bestellen. en dit is gelukt.

• JeroenW

Mooie tactiek. Als nikon liefhebber wens ik je toch erg veel plezier met die set maar dat gaat wel lukken denk ik. Enige waar ik persoonlijk niet zo heel dol op ben is uv filters.

• Tamar

Leuk hoor! Ik kan lezen dat je niet over 1 nacht ijs bent gegaan. Zal je vast geen spijt van krijgen. Veel fotografeerplezier.

BTW; met de Nikon heb je toch ook geen problemen op je mac? Ik sluit hem nu gewoon zonder software aan via de USB en dan wordt alles automatisch in Iphoto geladen. Op de bijgeleverde software disc staat gewoon mac-compatible, maar ik moet het nog installeren (als ik dat al doe)

Overigens merk ik dat gebruiksgemak erg relatief is, want je moet toch iedere camera leren kennen, en dan wen je overal aan.

Zelf heb ik niks met Tamron lenzen en ik zal hem niet snel kopen, maar dat komt meer omdat ik dan meteen de bromsnor van mijn vader erbij zie; “links laten liggen, die zooi, alleen sigma of nikon lenzen! ”, dus het is niet gebaseerd op eigen ervaring :)

Tamar

• JeroenW

Tamar schreef:

>

> Leuk hoor! Ik kan lezen dat je niet over 1 nacht ijs bent

> gegaan. Zal je vast geen spijt van krijgen. Veel

> fotografeerplezier.

>

> BTW; met de Nikon heb je toch ook geen problemen op je mac?

> Ik sluit hem nu gewoon zonder software aan via de USB en dan

> wordt alles automatisch in Iphoto geladen. Op de bijgeleverde

> software disc staat gewoon mac-compatible, maar ik moet het

> nog installeren (als ik dat al doe)

'tuurlijk. Buiten dat, gewoon in de kaartlezer, beetje mac snapt dat prima.

>

> Overigens merk ik dat gebruiksgemak erg relatief is, want je

> moet toch iedere camera leren kennen, en dan wen je overal aan.

Klopt.

>

> Zelf heb ik niks met Tamron lenzen en ik zal hem niet snel

> kopen, maar dat komt meer omdat ik dan meteen de bromsnor van

> mijn vader erbij zie; "links laten liggen, die zooi, alleen

> sigma of nikon lenzen! ", dus het is niet gebaseerd op eigen

> ervaring :)

Grappig. Ik ben juist wel ‘s onaangenaam teleurgesteld door sigma en prettig verbaast door tamron. M’n favouriete vreemde merk blijft voorlopig nog tokina.

• kompjoetervilozoov

Van die vadertics moet je zo snel mogelijk af.

PS, het merk waar wereldwijd de meeste klachten over zijn, is Sigma……

• Han

het enige waar ik uv lenzen voor gebruik is ter bescherming van mijn eigen lenzen, kan me voorstellen dat een kras op je lens erg vervelend is, vooral dat het spulletje ook genoeg centen bij elkaar kost (buiten het feit om dat ik dat wel wist) wil ik er toch zuinig mee omgaan. en een uv-lensje is toch wel wat goedkoper dan een nieuwe complete lens.

het voordeel van de canon wat betreft de software, is dat dat vrij uitgebreidt is voor de canon. uiteraard maak ik gebruik van adobe en lightroom, maar vind het ook prettig dat functies op de camera, ook ondersteunt worden door de mac.

ik werk al jaren met mac, en ga hem eigenlijk nu pas gebruiken waarvoor hij echt geschikt is: grafische toepassingen.

heb zelf nog over het idee gedacht om mijn camera in Belgie te gaan halen, omdat deze goedkoper zijn daarginder, en ook omdat je 24 mnd. garantie krijgt, maar prijsverschil is nu niet zo heel erg groot, en de garantie is ook verlengd via de dealer.

heb dus totaal geen klagen.

• Joop

UV filter ter bescherming is eigenlijk zinloos. Daar heb je weer protectie filters voor, deze laten alle licht ongemoeid maar beschermen we je front lens.

Een beetje UV filter houd toch altijd 5% van je licht tegen. Een slechte UV filter meer.

Ik fotografeer al sinds het begin sinds het EOS systeem op de markt is, en dat is alweer sinds 1987, heb ik nog nooit mijn frontlens beschadigd.

Bij mijn huidige lenzen gebruik ik altijd een zonnekap. En altijd weer de afdekkap erop als je de camera niet gebruikt.

• HarryS

En….door een UV verander je de brekings-index van het licht. Dat is ook al door normaal vensterglas merkbaar. Nee, voor mij ook geen uv-filter.

Zijn misschien aan te raden hoog in de bergen en midden op de dag.

Veel plezier met de aankoop!!

HarryS

• JeroenW

Han schreef:

>

> het enige waar ik uv lenzen voor gebruik is ter bescherming

> van mijn eigen lenzen, kan me voorstellen dat een kras op je

> lens erg vervelend is, vooral dat het spulletje ook genoeg

> centen bij elkaar kost (buiten het feit om dat ik dat wel

> wist) wil ik er toch zuinig mee omgaan. en een uv-lensje is

> toch wel wat goedkoper dan een nieuwe complete lens.

>

Da's een veel gehoord argument. Ik redeneer zo:

Ik ben voorzichtig met m'n spul, ik gebruik eigenlijk altijd een zonnekap en ik schroef alleen filters op de camera als ik in omstandigheden schiet waar modder of (zout)water ofzo in het rond vliegt. Ik fotografeer sinds 1986 (begonnen met heel goedkoop oostblok spul) en heb ook nog nooit schade aan m'n front element gehad (wel ‘s een blikje fris wat zo ongeveer explodeerde toen ik m’n camera om m'n nek had)

Moet je echter helemaal zelf weten, ga je wel voor filters kies dan goed spul uit, multicoated hoya's of B+W, niet die rommel van marumi of hama ofzo.

• JeroenW

kompjoetervilozoov schreef:

>

> Van die vadertics moet je zo snel mogelijk af.

>

> PS, het merk waar wereldwijd de meeste klachten over zijn, is

> Sigma……

Ik weet nog die jongen op tweakers, heeft geloof ik de hele winkel voorraad getest voordat 'ie een 70-200 2.8 had zonder front of back focus problemen.