Foto`s maken in de sporthal

• Frans

Geachte foto kenners, ik maak altijd de foto`s bij korfbalwedstrijden van de selectie. Buiten gaat dit mij aardig af. Nu gaan we weer de zaal in. Daar heb ik te maken met TL licht. Ik heb een canon 350 met standaard lens. Kunnen jullie mij helpen met de juiste instellingen om toch goede actie foto`s te maken. Tot nu toe was het echt prut.

• JeroenW

Voorbeeldje is altijd handig. Over het algemeen, schiet witbalans van een kaartje, gooi de iso omhoog en doe je best.

• Ad

Doe het bovenstaande en probeer vast te stellen welke sluitertijd minimaal nodig is voor deze sport.

Fotografeer op sluitertijd voorkeuze.

• jan

hoi, ik heb dat probleem ook gehad, ben gaan sparen voor een 2,8 lens, dan is het aardig te doen,

probeer die momenten te pakken dat ze stil staan , iso waarde zo hoog mogelijk ,een stop onderbelichten,schiet in raw , kun je ook iets meer redden als ze scherp zijn en te donker

• Jurjen_S

Is lastig.

Maar hoe lichtsterk is jouw standaardlens?

Een 350D gaat maar tot 1600iso, geloof ik

Met minder dan f/2.8 ga je het niet redden.

Je hebt dus een hoge lichtsterkte nodig= grote maximale opening=f/2.8 of een lager getal.

Je zou een 50/1.8 kunnen kopen.

Ikzelf maak vaak badmintonfoto's:

iso 4000, f/2.8, 1/400

of iso 3200, f/2.0 1/640

• Frans

Als ik de foto`s maak met stand AV, ISO 1600, handmatige white balans maak, krijg ik dan de goede foto`s. Lens is 2.8/50.

• Ad

Nee

Je moet de sluitertijd voorkeuze gebruiken.

• efka

Waarschijnlijk niet. Als de omstandigheden overeenstemmen kan je geluk hebben, maar de kans is groot dat je omstandigheden hierbij niet aansluiten.

- 1600 iso is bij elk merk kiezen voor veel ruis

- al eerder gezegd: geef prioroteit aan de sluitertijd (dus S-stand)

- bepaal witpunt voor je kleurtemperatuur, of liever werk in raw zodat je de temperatuur achteraf zonder problemen kan aanpassen

- brandpunt is sterk afhankelijk van wat je wilt (close, overzicht e.d.)

- bepaal je sluitertijd afhankelijk van de mate van beweging en je brandpunt

- werken vanaf statief (of een eenbeen) kan je een stop of meer schelen

- meer dan 800 iso is al snel een grote concessie doen

- probeer je standpunt zo te kiezen dat je optimaal kan profiteren van het beperkte aanwezige licht, dus kies als spot bijv. een plek waar het licht van een bovenlicht opvalt e.d.

- je moet al snel met een groot (of het grootste) diafragma werken. Je scherpstelling is dus erg kritisch want je hebt weinig scherptediepte

Ga eens buiten een wedstrijd om (warming up, trainingsavond) oefenen. Varieer je instellingen, probeer de variabelen onder controle te krijgen. Het is een moeilijke tak van de fotografie. Dus als je meer dan (half mislukte) kiekjes wil, zal het oefening en moeite kosten.

• Ad

Helemaal juist Efka.

Dat statief is misschien een beetje te lastig, en alleen mogelijk als je alleen maar overzichtsplaatjes gaat maken.

Een prime is ook heftig wennen voor de meeste mensen.

Een hele goeie zoom lens kan wel werken maar echt geen super-zoomer.

Die lens moet dan wel z'n 2.8 echt goed vast houden.

( kom ik weer op de sigma 50-150 EX)

Met de 50 mm die zoals ik begrijp reeds in het bezit is kun je zeker ook uit de voeten, maar vraagt meer oefening.

Indien je de foto's alleen digitaal gaat gebruiken en op klein formaat ( webpage) is 1600 asa nog geen echt groot probleem.

Wanneer je gaat afdrukken op A4 en groter is 800 asa bij deze body echt het maximaal haalbare.

• Jurjen_S

Dat klinkt mooi, sluitertijd voorkeuze en iso 800 max.

Maar als hij dan bewegingen wil bevriezen met 1/250 (minimaal) dan belicht hij met diafragma vol open nog ruim 1 stop onder.

Wil je snelle zaalsporten fotograferen in een normaal verlichte sporthal dan zit je aan:

3200 iso f/2.8 1/400

Dat stelt hoge eisen aan je apparatuur maar het is wel mogelijk.

Zie dit bijvoorbeeld: