Is dit een goede keus?

• Ad

Die 70 is niet lekker Jeroen.

Ik gebruik hiervoor heel veel mijn 50-150 van Sigma. Een super lens

• JeroenW

Vanwege ‘t bereik? Of is Canon’s 70-200 2.8 niet zo goed als ik aanneem? Ik weet dat de nikon versie op crop camera's echt geweldig is.

• Ad

Het bereik. Vooral binnen.

Je moet je voorstellen dat er een rijtuig met 4 paarden in een hal van meestal 60 of 80 meter rond jakkert. De fotograaf staat in die hal en kan dus niet weg.

Voor buiten is het bereik ook niet lekker, zodra je verder weg gaat heb je meer kans dat er obstakels voor staan.

• JeroenW

Je zal gelijk hebben, ik heb dat soort dingen nog nooit gedaan.

• klaasx

Op wat voor een camera zit die sigma? Ik lees in de toelichting van sigma dat deze is ontworpen voor cropcamera's, anders treedt er vignettering op. Dat zou betekenen dat je effectief toch op 78/80-225/240 zit afhankelijk van nikon of canon. Dat is weer gelijk aan een 70-200 op een 5d (geen cropfaktor=fullframe)

• Ad

Die vignettering moet je niet te zwaar zien.

Misschien eerst even testen.

Je wilt graag minder dan die 70 mm. De 300 is niet nodig.

Zoals gezegd, die 28-300 L doet zeker goed werk.

• Joop

Ik vindt de 5D niet geschikt voor paardesport en dan zou ik veel meer denken aan een 40D, 50D of een 1D markIII. Die laatste 2 zijn echte camera's voor sport fotografen.

De 5D is veel meer voor potret en en landchap fotografie. En van het filmen met de camera stel je daar niet teveel van voor, haalt bij lange na niet de kwaliteit van camcorder.

Voor het snel gebruiken van de Af heb je een licht sterke lens nodig. Er is veel beweging dus voor je AF heb je zoveel mogelijk licht nodig voor snel scherpstellen.

Denk dan aan enkele prime lenzen zoals 50, 85, 100 en 135 mm objectieven.

• Antony

Is die 28 -300 ook geschikt voor ezels??

• Ad

En Joop, hoe zie je dat voor je?

Snel even lens wisselen terwijl het 4 span door de bak dondert?

Een superzoomer is helaas nodig bij dit werk.

De 5 D is een prima camera en ook nog eens top voor ander gebruik.

Dat filmen zie ik niet zitten.

Het is een “ fotocamera”

• Ad

Nee Antony, echt niet.

Dus zelfportretten kun je vergeten met dit objectief.