Is dit een goede keus?

• klaasx

Geacht forum,

Mijn broer fotografeert momenteel met een sony digireflex (van zijn bedrijf) maar wil zelf iets kopen. Hij zit aardig in de slappe was en heeft plezier in fotograferen. Hij fotografeert veel paardensport en dan met name (indoor) vierspanwedstrijden.

De 5dmrk2 vindt hij zeer aantrekkelijk vanwege:

-makkelijke bediening (pictogrammen)

-mogelijkheid tot maken filmpje (zo'n race duurt maar een paar minuten)

-zeer hoge iso waarden en weinig ruis

-ruime zoeker (fullframe)

-gerenommeerd merk (canon)

Hij wil graag EEN lens over een groot bereik, en liefst een professionele (wit). De 28-300 van canon (kleine 2000 euro) staat dan al snel op het lijstje.

Voor binnenfoto's zou dan een prime, zeg 50 mm 1.8 volstaan, om niet continue met 2,5 kilo te moeten sjouwen.

Is dit een goede keus? Wat zegt het wijze, kritische forum ervan.

gr Klaasx

• efka

Als de prijs niet het probleem zou ik een andere combi kiezen.

De body is prima: top of the bill.

Bedenk echter het volgende, uiteindelijk bepaalt de fotograaf het verschil in de foto's. De camera etc. is maar een stuk gereedschap. Waar het dan toch op gereedschap aankomt, maakt de lens meer verschil dan de body. Voor de prime zou ik voor 1.2 of 1.4 gaan; dat maakt verschil. Voor binnen binnen zou ik ook liever 28 of 35 mm kiezen ipv 50mm.

Daarnaast zou ik een korte en een lange zoom kiezen. Geld is tenslotte niet het punt, dus waarom zou je een compromis lens nemen, ook al is die nog zo goed?

• kompjoetervilozoov

De 28-300 is niet zo geschikt voor indoor paardenwedstrijden omdat ie gewoon niet lichtsterk genoeg is…..

WIT is ie wel…..

De 50mm is in principe wel geschikt, maar heeft als nadelen dat het een goedkoop prul is met een matige autofocus, de 1.4 schijnt veel beter te zijn, en het is natuurlijk nog steeds geen groothoek…

Een lensje van 90€ op een camera van 3000+ staat ook niet professioneel.

Deze lenzen zijn overigens NIET wit

Voor binnenfoto's is de 24-70 F2.8 L wat flexibeler, maar ook vrij zwaar en ook niet wit.

Welke les trekken we hieruit?

Kies i.pv. een superzoom beter een lichtsterke standaardzoom

(niet wit) + een lichtsterke telezoom (deze zijn ook wit)

• Ad

Voor de paardensport is de genoemde combi helemaal prima.

Wat die prime betreft, die kan wel maar is niet optimaal voor deze tak van sport.

Over het algemeen is een 2.8 lichtsterk genoeg, de wedstrijden ( aangespannen) worden normaal gesproken gehouden in de grotere hallen.

Deze zijn over het algemeen redelijk nieuw en hebben veel lichtstraten in het dak.

Tevens is voor deze tak van paardensport geen hele snelle sluitertijd nodig.

Een 5D met een 28-300 doet het werk.

En laat de rest maar lullen want die hebben waarschijnlijk nog nooit een paard gefotografeerd.

• kompjoetervilozoov

Ad schreef:

>

>

> Over het algemeen is een 2.8 lichtsterk genoeg,

> En laat de rest maar lullen want die hebben waarschijnlijk

> nog nooit een paard gefotografeerd.

Een 28-300 haalt nergens de 2.8 maar gaat snel naar 5.6

Scheelt maar 2 stoppen…..

Uitgeluld.

• Ad

Ja hoor.. tuurlijk

Je bent heel geweldig.

• De Tobfotograaf

de kompjoeterfilosoof zegt: Een 28-300 haalt nergens de 2.8 maar gaat snel naar 5.6Scheelt maar 2 stoppen…..

wat dacht je van de gulden middenweg; de 70-200 F4 IS USM

optisch een juweeltje, daar heb je geen 2.8 voor nodig, zeker nu de DSLR's zulke hoge ISO-waarden hebben en dan nog met weinig ruis.

het lijkt niet zo , maar optisch is dat objectief anders dan de 70-200 F4 USM zonder IS.

• efka

Kan er op deze site niet een nieuwe rubriek komen:

“Ad weet alles, in ieder geval het beste” (sponsered by Canon)

De regels voor deze rubriek zijn heel simpel:

- Moelijke vragen worden exclusief door Ad beantwoord. Hij weet het tenslotte en de rest is dom gelul.

Voor de helderheid geldt het volgende reglement:

artikel 1:

Ad heeft altijd gelijk.

artikel 2:

Als Ad geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk artikel 1 in werking.

Ad veel plezier op je troon. Het is je van harte gegund.

• Ad

Ach efka,

Ben je op je teentjes getrapt?

Normaal gesproken kunnen we het aardig eens zijn op heel veel gebieden maar hier zit je er zo ongelofelijk ver naast, en komp nog verder, dat ik dit moest betitelen als BS.

En blijkbaar heb je nog nooit een paard in actie gefotografeerd.

Als je ergens helemaal niets van af weet. reageer dan gewoon niet.

• JeroenW

Lekker zo'n budget. Ik zou voor paarden in actie toch al snel aan een 70-200 2.8 denken.