lens

• thea

Ik wil binnenkort een spiegelreflex aanschaffen en denk dat het een nikon D60 of een Canon EOS 450 wordt.

Maar ik ben een beginneling en heb geen klap verstand van lensen en snap al die getalletjes niet die daar altijd zo bij staan, kan iemand me dat uitleggen?

Ik zou heel graag dingen van heel dichtbij willen fotograferen, echt macro dus . Maar daarnaast wil ik ook “gewoon”van alles kunnen fotograferen. Kunnen jullie me helpen?

• JeroenW

“Van alles” kan voorlopig prima met het kitlensje wat erbij verkocht wordt. Wat macro betreft, gaat dat om insecten? Of bloemen en planten? En ben je bereid de 350 euro aan een aparte lens uit te geven daarvoor?

• thea

Daar vraag je me wat, vooral bloemen en planten denk ik maar eigenlijk ook van alles, ik vind het zeer fascinerend te zien hoe dingen er van heel dicht bij uitzien, dus bv ook een waterdruppel of zo. En ik wil er wel wat extra voor uitgeven ja.

Maar ik wil vooral uitleg wat die getallen bij lensen betekenen of is er ergens misschien een pagina waar ik dat kan lezen?

• JeroenW

OK…

Je ziet vaak iets van mm staan, bijv. 18-55mm, da's het brandpuntsafstand. Staan er twee getallen dan is het een zoom lens die van 18 tot 55mm kan.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Brandpuntsafstand

Heel grof gezegd komt het erop neer dat je tussen de 18 en de 50mm dan dingen wat breder ziet dan met je eigen oog. Op 55mm haal je dingen een fractie dichterbij. Hier kan je dat 's uitproberen:

http://www.tamron.com/lenses/learning_center/tools/focal-length-comparison.php

Dan staat er nog een 2e getal achter, bijv. f2.8 of f4-5.6, da's het diafragma oftewel hoever de lens open kan om licht door te laten. Hoe lager dat getal, hoe groter de opening en hoe fijner om mee te werken. (en ook hoe duurder).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Diafragma_(optica)

Verder zie je nog merkspecifieke zaken. Voorbeeldej:

18-55mm f/3.5-5.6GII AF-S DX Zoom-NIKKOR

Da's dus een zoomlens die van 18 tot 55mm zoomt. Een diafragma van 3.5 op 18mm wat verschuift naar 5.6 op 55mm. G wil zeggen dat er geen diafragma ring op zit (bestuur je op de camera). II wil zeggen 2e uitvoering. AF-S betekend dat er een scherpstel motortje in zit en DX dat ‘ie niet voor film of zgn “full frame” camera’s geschikt is.

Een van de canon experts kan vast wel een vorobeeldje voor canon geven.

• thea

Dank je wel voor de moeite jeroen, ik vind het nog knap ingewikkeld maar ik weet nu iets meer, is 18 mm het kleinst, oftewel is dat het meest geschikt voor macro?

• JeroenW

18mm laat dingen wat verder lijken dan ze zijn (wat je ook kan zien op de tamron link die ik je gegeven had). Da's dus niet zo handig. Ikzelf heb sinds dit voorjaar een 100mm macro lens. Fijne, betaalbare allrounder maar puur voor insecten had ik de 180mm ook wel fijn gevonden.

• thea

Voor insecten? Is dat wat jij fotografeert? Ik denk dat dat vaak heel mooi en bijzonder is. Dus een 100 mm lens is wat goed is voor macro , ik heb een aantal keren zo prachtige fotos van mensen gezien die macro opnames maken dus ik wil dat ook graag leren…..

• Ad

Let op thea,

Wat jij bedoelt is in veel gevallen “ close up ” en geen macro.

Als je even googled op macro fotografie kun je er heel veel over vinden.

• JeroenW

Het is wat lastig. Je zit met een flinterdunne scherpte/diepte, modellen die niet stil zitten en ga zo maar door. Soms lukt het best aardig:

Maar ja, voordat ik hieraan begon kende ik m'n camera en de basisprincipe's van fotografie vrij Ik vind dit soort dingen schieten leuk omdat het voor mij een uitdaging is.

• thea

Erg leuk hoor, wat hebben ze een gekke snuiten zo he?

Misschien kan ik dat ook nog wel leren maar tot nu toe heb ik alles met een compactcamera gedaan.