Spiegelreflexcamera

• Sandra

Hallo,

Even een vraagje van een amateur. Wij willen een nieuwe camera aanschaffen, wel een goede maar gewoon voor amateurfoto's, dus geen cursus of iets dergelijks. De prijs zal rond de 400 - 500,= liggen. Ik heb daarom het idee dat een digitale spiegelreflexcamera niet nuttig is, omdat dit meer voor wat professionelere fotografen is. Ook heb ik wel eens gehoord dat de foto's zeker niet beter worden dan met een gewone digitale camera. Ikzelf denk daarom aan de Canon PowerShot G10, maar ik moet nog iemand daarvan overtuigen. Kan iemand mij hierover adviseren?

• De Dons

G 10 van Canon is een “zeer” uitgebreide zogenaamde compact,met nagenoeg alle functies die een SLR ook biedt,maar met het grootste verschil dat je niet van lens kan verwisselen,er zijn wel converters voor de G10 op de markt,maar dan gaat je lichtsterkte van je lens ook vrij rap naar beneden.

Voor het zelfde geld heb je ook een SLR met de mogelijkheid om altijd naar een grotere tele te kunnen gaan,of naar een grotere groothoek.

Dan weet ik uit ervaring dat je met een SLR wel degelijke betere foto's maakt dan met een G9 of G10,ik heb aan het begin van dit jaar de G9 kado gekregen,en gebruik deze alleen wanneer ik ffe een fototje maak,maar maak ik een F O T O dan gebruik ik een van mijn SLR's , en zie je wel degelijk het verschil.

Grt

• fotohans

Voor dat bedrag kan je best een aardige spiegelreflex krijgen (b.v. Nikon D60) met inderdaad later de mogelijkheid om andere lenzen aan te schaffen als gaandeweg de behoefte daaraan ontstaat. Wanneer je toch voor een compact kiest, let er dan vooral op dat deze geen ontspanvertraging heeft want dat is de grootste ergernis die je kunt hebben.

Hans

• Joop

Een goede fotograaf maakt met met een G10 dezelfde foto als met zijn EOS 1D.

Het is eeuwig zonde om een dslr te kopen en er een 18-200 lens erop te zetten of nooit uit de automatische zone te komen.

Ondanks adviezen dat een DSLR een betere foto geeft, wat niet helemaal waar is. Dat is alleen van toepassing als je op A4 of groter gaat afdrukken. Dan gaan details parten spelen en ja daar is een DSLR in het voordeel.

Om jezelf en een ander te overtuigen de volgende vraag;

Welke fotograaf ben ik?

Voordat een keuze gemaakt kan worden wat betreft de soort digitale camera,

dient u zichzelf de vraag te stellen wat voor soort fotograaf u bent.

Digitale compact camera’s

Maakt u voornamelijk foto’s tijdens uw vakantie? Of tijdens uitjes met het gezin?

Dan zult u de digitale compact camera weten te waarderen!

• Compact camera’s hebben een LCD-display. Hierdoor ziet u van te voren precies wat er op de foto

komt, zonder dat u door een kijker hoeft te kijken.

• Een compact camera maakt weinig geluid als u een foto neemt.

• Een compact camera is aantrekkelijk geprijsd.

• Compact camera’s zijn erg gemakkelijk mee te nemen, doordat ze compact en licht zijn.

Een compact camera kan ondanks zijn naam een erg complete camera zijn voor een zeer aantrekkelijke prijs!

Digitale spiegelreflexcamera’s

Bent u echter serieuze hobbyist, dan is een digitale spiegelreflexcamera (afgekort DSLR) geschikt voor u.

Een spiegelreflexcamera is een systeemcamera.

Dat wil zeggen: u koopt een camerahuis, de ‘body’, en kunt daar allerlei extra’s aan toevoegen,

afhankelijk van de situatie die u wilt vastleggen.

Denkt u daarbij o.a. aan de vele verschillende lenzen en flitsers.

Een spiegelreflexcamera kunt u dus ‘optuigen’ voor elk doel.

• Op een DSLR kunt u eenvoudig lenzen of flitsers vervangen. Zo kunt u altijd de juiste foto maken.

• DSLR’s werken als de ‘ouderwetse analoge camera’. Als u klikt, wordt de foto direct gemaakt.

• DSLR’s kunnen meer detail vastleggen.

• DSLR’s zijn beter te gebruiken in situaties met weinig licht.

• DSLR’s zijn beter in het scherp vastleggen van bewegende beelden, zoals bij sportfotografie.

• Sandra

Bedankt voor de reacties zover

Het lijkt er dus op, dat voor zover ze te vergelijken zijn, de kwaliteit van de spiegelreflex wel beter is, met als grootste voordeel dat er verschillende en betere lenzen op te zetten zijn. Dit is voor ons geen groot voordeel, omdat we het voor nu voor ‘simpele’ foto's willen gebruiken en toch wat compacter.

De enige afweging is of we in de toekomst meer met de camera willen gaan doen. Ik begrijp dat de slr wel gebruiksvriendelijk is?

• efka

Je kan elke slr in de auto stand zetten en dan is het een gewone klikklak kiekjesmachine. Met een slir kan echter veel meer, maar daar moet je je dan wel voor willen interesseren en met het nodige vallen en opstaan zal je dat moeten leren. Als je daar plezier in hebt, dan ligt een prachtige hobby in het verschiet.

Als je alleen gelegenheidsfoto's wil maken kan een slr een “overshoot” zijn en door al die knopjes op het apparaat neemt ook het risico toe dat de knopjes verkeerd worden bediend.

Een slr of een compact is niet het verschil tussen goede en slechte foto's. De fotograaf maakt de foto en het toestel is niet meer dan een stuk gereedschap dat je daarvoor gebruikt.

• Joop

Met de G10 kun je in de toekomst ook meer doen. Er zitten verschillende standen op en je kunt hem ook net zoals eenDSLR manueel bedienen.

Het grootste voordeel van deze camera is groot zoombereik zonder van lenzen te hoeven wissellen en compact van behuizing.

• Remco Jan

Ik zou gewoon de G10 kopen, en als het je interesseert de verschillende opties daarvan gebruiken. Als je dan over 1 of 2 jaar meer wilt kan je altijd nog een spiegelreflex kopen.

• Gesp

Die ontspanvertraging is inderdaad iets om op te letten. Ik heb een compact waar ik verder zeer tevreden over ben (Panasonic FZ 30), maar die mij bij beweeglijke onderwerpen wel eens foto's oplevert van lege rietstengels (insect net vertrokken), boven stoelen zwevende personen (de jubilaris was al aan het opstaan voor zijn dankwoord), etc.

Dat gebeurt niet heel vaak, maar wel te vaak. :D

• Antony

Ja Gesp, ik heb psies dezelfde. Ben er nog altijd erg enthousiast over maar die overvliegende vogels lukt voor geen meter. Dooie vogels zijn geen punt.