Welke spiegelreflexcamera voor beginner ??? HELP

• Nina

Beste prikkers,

Hier een vraag van een beginnend (en hoogstwaarschijnlijk blijvende) amateur-fotografe –> Ik heb de wens mooie fotos te maken, en dan met name mooie fotos van spelende kinderen, dieren, ondergaande zon etc. Ook wil ik actiefotos scherp kunnen fotograferen. Actiefotos zijn bij mij de wintersportfotos en fotos van een hockeywedstrijd of hollende kinderen.

Wat ik daarnaast wil is wanneer ik een foto maak het onderwerp (de skieer) scherp is en de omgeving wat vager. Geen idee hoe je dit noemt of hoe je dit bereikt. (diafragma, sluitertijden ???)

Aan wat voor een toestel moet ik denken. Van een collega kreeg ik de volgende door:

Canon EOS 400D startkit.

Zou ik al groentje hiermee uit de voeten kunnen ?

Ik hoop dat een aantal van jullie mij op weg kunnen helpen.

Alvast bedankt!

groetjes, Nina

• Sip

Als je als groentje met dat toestel niet uit de voeten komt dan met geen enkel toestel.Voor echt goede fotos heb je steeds andere lensen nodig en moet je niet alleen naar je camera kijken. Als je bv een bevroren foto wilt van een snelheidssport waar bovendien niet al teveel licht is moet je zeker een lens hebben met hoge lichtgevoeligheid anders staat je sluiter te lang open.

• Joop

Welke fotograaf ben ik?

Voordat een keuze gemaakt kan worden wat betreft de soort digitale camera,

dient u zichzelf de vraag te stellen wat voor soort fotograaf u bent.

Digitale compact camera’s

Maakt u voornamelijk foto’s tijdens uw vakantie? Of tijdens uitjes met het gezin?

Dan zult u de digitale compact camera weten te waarderen!

• Compact camera’s hebben een LCD-display. Hierdoor ziet u van te voren precies wat er op de foto

komt, zonder dat u door een kijker hoeft te kijken.

• Een compact camera maakt weinig geluid als u een foto neemt.

• Een compact camera is aantrekkelijk geprijsd.

• Compact camera’s zijn erg gemakkelijk mee te nemen, doordat ze compact en licht zijn.

Een compact camera kan ondanks zijn naam een erg complete camera zijn voor een zeer aantrekkelijke prijs!

Digitale spiegelreflexcamera’s

Bent u echter serieuze hobbyist, dan is een digitale spiegelreflexcamera (afgekort DSLR) geschikt voor u.

Een spiegelreflexcamera is een systeemcamera.

Dat wil zeggen: u koopt een camerahuis, de ‘body’, en kunt daar allerlei extra’s aan toevoegen,

afhankelijk van de situatie die u wilt vastleggen.

Denkt u daarbij o.a. aan de vele verschillende lenzen en flitsers.

Een spiegelreflexcamera kunt u dus ‘optuigen’ voor elk doel.

• Op een DSLR kunt u eenvoudig lenzen of flitsers vervangen. Zo kunt u altijd de juiste foto maken.

• DSLR’s werken als de ‘ouderwetse analoge camera’. Als u klikt, wordt de foto direct gemaakt.

• DSLR’s kunnen meer detail vastleggen.

• DSLR’s zijn beter te gebruiken in situaties met weinig licht.

• DSLR’s zijn beter in het scherp vastleggen van bewegende beelden, zoals bij sportfotografie.

• Ad

Voor “ groentjes ” is er een speciale stand op de camera.

Toevallig is dat op de Canon 400D een “groen ” rechthoekje :)

Tis net of canon het begrijpt.

Verder zijn de programma's op de Canon redelijk goed.

Ga je iets verder in je wensen dan zul je er toch iets over moeten leren.

Zelfstudie en heel veel fotograferen ( soms erg slecht voor je relatie) of een workshop of cursus volgen. ( bij mij bijvoorbeeld)

Een ding is zeker, in zeer veel gevallen zorgt de aanschaf van een dergelijke camera in combinatie met wat kennis voor een nieuwe leuke hobby.

Veel succes met je overweging, en met het fotograferen.

Of zoals ze zeggen

“ Break a leg” ( wat in jouw geval blijkbaar niet ondenkbaar is)

• Dennis V

De startkit voldoet niet aan de eisen.

Kitlens heeft beperkt bereik, is niet lichtsterk en pas bij kleiner diafragma scherp.

Deze lens kan je houden voor groothoek momenten, want goedkoper vind je ze

niet met bijvoorbeeld een waarde van 18mm F3.5

En dan praat ik in het algemeen, want elk merk heeft zo zijn voor- en nadelen.

Kies een aantal modellen van diverse merken en ga hiermee een winkel binnen.

Pak deze toestellen vast, bekijk de knoppen, menu, enz en denk dan weer verder

na om tot een goede aankoop te komen.

Voor actie momenten (skiën en hockey) ga je toch echt naar een lens met groter bereik.

Dat betekent extra uitgaven. Voor een inschatting van de kosten zeg ik altijd:

Neem de prijs van de kitset en doe deze keer 3 voor een echt leuke complete

beginnersset.

En hier verkijken, plus de andere manier van foto's maken, een hoop

mensen zich op. Je moet je echt een beetje willen verdiepen in een spiegelreflex om

de meerwaarde van het toestel in je foto's naar voren te laten komen.

Fotograferen doe je zelf en niet het toestel.

• Ad

Beste Dennis

Voor 80 % een BS verhaal.

Met een startkit kunnen de meesten prima uit de voeten.

Begin nou in vredesnaam niet weer over, vast houden en waar zitten de knoppen en weet ik wat voor BS.

De marktleider in body's zal niet weten hoe ze een body moeten maken met zoveel concurrentie om zich heen.

Als Nina een goeie betrouwbare camera wil die voldoet aan haar wensen, met een fatsoenlijke ruisonderdrukking en een gedegen censor, een lens die nog van hoge kwaliteit is, echter voor de gemiddelde hobby fotograaf nog prima voldoet, ga jij haar even met het BS verhaal op een dwaalspoor zetten waar ze absoluut niets mee kan.

Hou toch op man.

Je verteld nu een verhaal alsof haar wensen niet in vervulling kunnen gaan met haar keuze.

Fotograferen moet je leren.

• fotohans

Helemaal met Ad eens. Met een starterskit kan Nina voorlopig prima uit de voeten en in de loop der jaren zal zij zelf wel merken waar de beperkingen liggen en hoe zij deze op moet lossen.

Hans

• Nikon Sjoerd

“De marktleider” weet inderdaad niet hoe ze een body moeten maken, daarom heb ik een Nikon! :D

Wel eens aan Nikon gedacht Nina?

• Ad

En jij hebt dan ook de wijsheid in pacht Sjoerd.

Veel geluk met je ruisbak

Als de knoppies maar goed zitten????

Op m'n Canon kan ik toch gewoon zelf bepalen welk knopje wat doet.

• Jurjen_S

Je loopt 2 jaar achter, Ad.

Inmiddels zijn de ruisniveau's van de Nikons minstens zo laag als bij de Canons.