Nachtfotografie

• John

Een onderwerp die ik eigenlijk hier nog niet ben tegen gekomen, maar waar ik zelf graag iets mee wil gaan doen is fotograferen in de avonduren.

Waar ik in ieder geval achter ben gekomen is dat het een heel moeilijk onderwerp is. Vanavond voor het eerst iets geprobeerd. Ik zet geen foto's neer omdat ze niet goed zijn.

Graag verneem ik namelijk wat tips van jullie naast datgene waar ik zelf achter ben gekomen via het internet.

Zo wordt er vaak gezegd om een statief te gebruiken. Geen UV-filter voor je lens. Een zo laag mogelijke ISO-waarde. Het liefst 100. En nog wat meer, maar dit zijn, dacht ik, wel zo ongeveer de belangrijkste.

In het geval van de ISO-waarde komt bij mij toch de vraag om de hoek kijken waarom dat zo is terwijl er tegenwoordig ruisonderdrukking op de camera's zitten. In mijn geval de EOS40d van Canon.

En wat is er op tegen om een flitser eventueel te gebruiken.

Wie heeft er bruikbare tips of hints.

• Ad

Zelfs met de beste ruisonderdrukking krijg je ruis.

Omdat je toch nagenoeg altijd een heftige tijdopname maakt maakt het niet uit dat je d.m.v. asa drukken krijg je het beste resultaat.

Wat wil je graag gaan fotograferen ?

Mogelijk kan ik je een paar tips geven als je iets specifieker bent.

• John

Wat ik wil gaan fotograferen zijn gebouwen die mooi verlicht zijn of andere plekken die sfeer geven. Wat je daar ook onder moge verstaan.

Het is gewoon iets proberen wat erg moeilijk is zoals ik dat vanavond heb ondervonden.

Nachtfotografie is gewoon een aspect wat erg moeilijk is, maar als het lukt zoals we allemaal wel eens zien in bladen, dan mag de fotograaf daar natuurlijk ook erg trots op zijn.

• JeroenW

Flitsen heeft weinig zin, verlicht je geen heel gebouw mee. Verder zit je toch vanaf statief te werken dus kun je net zo goed iso laag houden (alhoewel bij jouw camera 800 ook geen probleem moet zijn)

Verder, goed naar je witbalans kijken, weet niet of dat bij canon kan maar witbalans schieten vanaf een kaart of desnoods een gewoon papiertje kan ook helpen.

• Antony

Ik zou het moment van de schemering kiezen. Dan zijn er nog vele nuances mogelijk. Etalages, straatlantarens zijn de uitgelezen mogelijkheden met nog een vleugje avondblauw in de lucht.

• efka

Google eens op de term nachtfotografie en daarna op de term avondfotografie.

En verder vooral veel proberen en “lees” je foto's. Probeer te begrijpen waarom ze mislukken en doorgrondt wat er kennelijk niet goed is gegaan. Dat is de beste les die er valt te leren.

Met de tips hiervoor ben je al een eind op weg. Als je vraag over flitsen serieus was, dan heb je nog een lange weg te gaan. Maar de aanhouder wint.

• IljaK

En niet te vergeten een stevig statief met eventueel een afstandsbediening of draadontspanner…….

• Ad

Of gewoon de zelfontspanner.

De schemering is het mooiste moment in heel veel gevallen.

Op dat moment is het nog te doen om verlichting mooi neer te zetten.

In de nacht zien wij met onze ogen alle lampjes. De camera maakt echter veel meer onderscheid tussen de verschillende lichtsterktes.

Waar jij dus heel veel verlichting ziet, ziet de censor veel minder en met meer verschil.

Het is niet makkelijk en enorm tijdrovend. Bij goed resultaat is het geweldig.

Mijn zoon doet dit veel en maakt geweldige opnames, waarbij het mystieke van de duisternis mooi naar voren komt.

Je moet er wel veel geduld voor hebben.

Probeer dus niet om heel veel licht te vangen door 2.8 objectieven en dat soort dingen.

Je hebt optimale scherpte nodig.