Mijn eerste herfstfoto's ooit:
Ik moet nog veel leren, dus kom maar op met jullie opmerkingen: ik leer graag!
Groetjes
Wilma
Paddestoelen fotograferen is moeilijk.
- het heeft een hoog knuffelgehalte (net zoiets als zeehondjes)
- het is dichtbij of zelfs macrofotografie
- er is vaak weinig licht (bos)
- door het weinige licht vaak een groot diafragma, dus weinig scherptediepte
- vaak is extra licht gewenst, maar dichtbij flitsen kan dit weer leiden tot overbelichting.
Een paar tips om het toch zo aardig mogelijk te doen:
- werk met een zo hoog mogelijke iso (tot het niveau dat ruis nog acceptabel is)
- ga door de knieën en durf vanaf de grond te fotograferen
- probeer zo stabiel mogelijk te fotograferen zodat je diafragma stops kan winnen
- als het kan werk dan manueel of de camera in de A stand (diafragma voorkeuze en probeer dan f8 of f11)
- als het kan probeer de flitser dan los van de camera te gebruiken
- houdt de flitser ongeveer 45 graden schuin boven je onderwerp (let wel op de je geen camera schaduw maakt)
- gebruik de flitser als invulflits
- gebruik de flitser met 1 of 2 stops minder om overstraling op de lichte delen te voorkomen
- probeer de achtergrond onscherp en niet te rommelig te laten zijn (het erwtensoep-effect)
- varieer je instellingen en composities. Schroom niet 20 of 30 opnamen van hetzelfde te maken en slecteer de beste
- heb eerbied voor de natuur, dus zorg dat je fotograferen geen vernielsporen achterlaat.
Succes
En kloppend.
Voor een gedegen normale goed belichte foto klopt het wat efka zegt.
Vaak zetten we het diafragma veel te ver open omdat dan de sluitertijd een beetje redelijk uit komt.
Bij dit soort fotografie ga je echter uit van een gekozen diafragma, welke juist wordt geacht op dat moment voor die compositie.
Het gevolg kan zijn dat je veel opnames moet maken om een scherpe opname te hebben.
Tevens is het ook hier weer heel belangrijk om een goede houding te hebben.
Wees niet bang voor vlekken op je knieen en ellebogen.
Speel met over of onderbelichting.
Wees creatief bij dit soort opnames, anders wordt het alleen maar een goed belichte scherpe foto van een paddestoel.
Daarom vond ik dus de foto van Jeroen, met de overbelichte steeltjes erg mooi.
Misschien was het niet geheel opzettelijk, echter je legt hier een zwaar accent op dat wat kenmerkend voor deze paddenstoel. ( spellingscontrole zegt met een “n”)
Onze camera's zijn al minder gevoelig voor licht en donker als het menselijk oog, dus hierdoor maak je de foto naar mijn idee meer in de richting van wat je ervaart als je echt naar die paddenstoel kijkt.
Als ik komende dagen nog tijd heb zal ik eens proberen om een plaatje te schieten waarbij ik kan laten zien wat ik bedoel.
Ik heb het echter op dit moment erg druk, dus het zal een paddenstoel uit eigen tuin moeten worden.
Als het niet lukt om de tijd te vinden, nu alvast mijn welgemeende excuses.
Ad schreef:
> \
>
> Tevens is het ook hier weer heel belangrijk om een goede
> houding te hebben.
> Wees niet bang voor vlekken op je knieen en ellebogen.
Probleem, tenminste voor mij, bij paddestoelen is dan vaak om een goede plek te vinden zonder dat je natuur eromheen beschadigd.
>
> Daarom vond ik dus de foto van Jeroen, met de overbelichte
> steeltjes erg mooi.
> Misschien was het niet geheel opzettelijk, echter je legt
> hier een zwaar accent op dat wat kenmerkend voor deze
> paddenstoel. ( spellingscontrole zegt met een “n”)
:-) Was ook niet opzettelijk. Ik had een dozijn geschoten, beetje gevarieerd met de compositie en de afstand en hoek van de flitser. Deze beviel me 't beste.
>
> Als ik komende dagen nog tijd heb zal ik eens proberen om een
> plaatje te schieten waarbij ik kan laten zien wat ik bedoel.
> Ik heb het echter op dit moment erg druk, dus het zal een
> paddenstoel uit eigen tuin moeten worden.
> Als het niet lukt om de tijd te vinden, nu alvast mijn
> welgemeende excuses.
Als het wel mocht lukken, ik ben nu al nieuwsgierig. Een plaatje zegt tenslotte een stuk meer.
Allemaal bedankt voor jullie tips en opmerkingen.
Ja, zoals Ad schrijft: ik was al blij met een scherpe en goed belichte foto :-))
Voor die speciale effecten heb ik nu het komende jaar genoeg tijd om te oefenen; hopelijk volgend jaar een bijzondere foto!
PS: na foto 1 had ik trouwens wel heel veel vlekken op mijn jas, want hier lag ik dus helemaal horizontaal …… :-))
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?