Herfst:

• JeroenW

• Ad

De eerste foto spreekt me aan.

1 opmerking, iets meer scherptediepte zou de foto goed doen.

De achtergrond is mooi wazig echter het scherpte gebied is iets te kort.

Ben je bang voor lange sluitertijden Jeroen?

• HarryS

Is foto 2 bewerkt? De bomen zijn mooi groen en op de grond niet. Is dat verschil niet TE groot?

• efka

1. Is m.i. net iets te hard geflitst. 2 stops minder krachtige flits had de steeltjes beter doen uitkomen. Die reflecteren nu te veel licht en neigen naar het uitgebeten. Je had de flitser ook los van de camera kunnen alen en het licht wat meer van boven laten komen. Verder een leuke opname en leuke compositie. De belichtingstechniek kan en moet veel beter om de foto echt delenswaardig te laten zijn.

2. Bewegingsonscherpte hoeft niet verkeerd te zijn, maar dan moet het iets toevoegen aan de compositie. In dit geval had je dan veel meer in moeten zoomen. Door de lange belichting zijn de witten wel heel erg uitgebeten (te). Klopt het dat de opname in raw was en je daarna de vivid (levendig) schuif wat verder open hebt gezet en in het kleuren tabblad de groenen een boost hebt gegeven? Voor mij over de grens van het subtiele.

• JeroenW

't was daar al zo donker dat ik moeite had om te zien of ik scherp zat.

• Ad

Zo zie je maar weer. Ik vind juist die overbelichting waar verderop in de opmerkingen commentaar over gemaakt wordt, in dit geval mooi.

Het geeft een bijna HDR foto, waardoor hij sprankelend wordt.

Als het zo donker is, gewoon meerdere opnamen maken Jeroen.

De tweede foto doet me niks.

Gezins kiekje zonder toegevoegde waarde.

• JeroenW

Smaken verschillen, zeker waar. Ik post hier om inzichten te kijken, meestal zijn die goed een waardevol maar soms besluit ik dat een tip gewoon niet mijn ding is.

Vaak leer ik er wel iets van maar.. ik heb de luxe dat het hobby is voor mij en ik dus dingen naast me neer kan leggen.

Tja..

• Ad

Waar ik aan toe moet voegen, uiteraard heeft foto 2 wel waarde voor jou.

( Als vader)

• Wilma

Foto 1 vind ik erg mooi.

Maar foto 2 vind ik zelf ook een prachtige foto: ik hou juist wel van dit soort levendige ‘familiekiekjes’, hoeft niet altijd de perfecte foto te zijn……

Enige ‘opmerking’: jammer dat de kleine handjes niet hele bakken met bladeren in de lucht kunnen gooien …. :-)) ….

Groetjes!

• JeroenW

Uiteraard. Ik was benieuwd naar wat mensen van 't aparte effect vonden, nu weet ik dat.