Hallo Prikkers,
Is er een fatsoenlijke foto af te drukken (75x50cm) van een bestand van 1,32 MB, afmetingen 2126x1573?
Groet
Kees
Wordt lastig. Als er egale vlakken zijn of kritische details, dan is er wel een risico dat het gaat pixelen.
Je hebt programma's als photozoom of fotovergroter waarmee je digitaal de foto naar een hogere resolutie kan samplen. Geen wondermiddel, maar iets in de sfeer van alle beetjes helpen. Ook in photoshop kan je de resolute verhogen, maar wat minder verfijnd dan met die specifieke programma's. Tip: doe het in stapjes van niet meer dan 10% per keer. 5x 10% heeft een zichtbaar verfijnder resultaat dan 1x 50%.
Nog een tip: om het resultaat van je 50x70 te testen. Maak de foto op de gewenste grootte (op 300 dpi) en print een deelgebied (bijv. een gezicht) gewoon op 10x15 of een A4 op je eigen printer. Dan krijg je een staaltje van hoe het eindresultaat wordt en kan je je eigen oordeel vellen.
Dank voor je uitleg Efka, maaruh . . . . heb net 2 boeken uit de bieb gehaald om zo wat achterstallige ontwikkeling op computer gebied in te halen.
Waar blijven de 8 miljoen pixels van mijn camera als de gemaakte foto's in de computer terecht komen en er een klein beetje aan fotobewerking wordt gedaan?
Verdwijnen die als sneeuw voor de zon bij een beetje croppen?
Groet
Kees
Vreemd. Met 8Mp zou je foto ongeveer 3600x2400 moeten zijn. Je noemt zelf 2126x1573. Staat je camera wel op de beste kwaliteit foto's ingesteld? Ik vermoed dat hij op een gemiddelde kwaliteit staat en dan lever je in op je 8 Mp. Als je camera inderdaad op een lagere resolutie staat, dan is dat achteraf niet meer te herstellen.
Als je uitgaat van 150DPI (wat acceptabel is voor een 70x50 afdrukt), kan je tot 48 x 35 komen. Dit is echter theoretisch. Ik heb van 6 megapixel foto's heel behoorlijk afdrukken van 70x50 laten maken. Ik heb weel eerst de foto in Photoshop vergroot naar dit formaat bij 150 DPI.
Overigens leent niet iedere foto zich hiervoor. Bij sommige foto's zie je de beperkingen, terwijl andere foto's er perfect uitzien.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?