Gebruik foto's

• C J

Ik heb laatst foto's gemaakt voor een advertentie in een blad (betaald door het blad). Nu wil de adverteerder de foto's gebruiken in een andere advertentie in een ander blad.

Hoe moet ik hiermee omgaan? Ik zou zelf namelijk meer vragen voor een bedrijfs reportage dan ik betaald heb gekregen door het blad. Het lijkt me dat ik per foto bestand een prijs kan vragen.

Hoe zit dit precies?

• JeroenW

Wat voor overeenkomst had je met het blad?

• C J

Dat de foto's werden gebruikt in een advertentie. Verder niets.

Het aantal foto's erbij en een prijs, die lager ligt dan dat ik als ik voor een bedrijf kom fotograferen.

Denk dat 25 euro per bestand misschien een nette prijs is. Wat denken jullie?

• JeroenW

Hm, op zich wel redelijk ja maar wacht even op het antwoord van andere pro's.

• efka

Klinkt niet erg zakelijk wat ik zo lees. Geen contract, geen gebruiksvoorwaarden, niets schriftelijk met al dan niet algemene voorwaarden?

Wellicht een goede les voor je. Je kan met gesprek zien wat er eventueel nog van te maken is en anders gewoon je verlies nemen. Als je de volgende keer commercieel gaat, je wat zakelijker opstellen.

• Ad

€ 25 per bestand???????????????

• lekker tuffen

Gewoon de rekenmachine pakken en bereken je kosten

Wij kunnen niet oordelen wat je vaste kosten zijn

Het is heel simpel of prijs per foto of half dag deel

vg wim

• C J

Foto's zijn uiteraard betaald door het blad….. Maar nu wil iemand anders die foto ook gebruiken. Maar kom er wel uit.