Recht van de gemaakte foto

• Dennis V

De volgende situatie.

Ik op pad met camera tijdens en voor werk naar een project en hier wat foto's van gemaakt.

Zijn goed gelukt, maar kan ik deze zomaar verkopen?

1. Foto's van trap in een theater. Wel toestemming gekregen om foto's te maken.

2. Foto's voor en tijdens werk gemaakt.

3. ???

Gr. Dennis

• JeroenW

Er staan dus geen personen op?

• efka

Altijd nadenken. Ik heb het niet zo voor het grijpen liggen, maar vorig jaar is er een uitspraak van de rechter geweest waarbij aan het fotografisch gebruik van een karakteristiek monumentaal gebouw beperkingen zijn gesteld ter bescherming van de eigenaar. Een bank gebruikte gebruikte het pand als achtergrond bij een reclamefoto. De eigenaar van het pand vond dat hij op die wijze ten onrechte werd geassocieerd met de bank. De eigenaar kreeg dus gelijk van de rechter.

In feite is alle rechtspraak op dit gebied - geschreven of ongeschreven - eigenlijk niets meer dan een door de rechter toegepaste interpreatie van het begrip redelijkheid. Hoe verhouden de belangen van de fotograaf, de geportretteerde en eventueel andere rechthebben zich ten opzichte van elkaar. Een voorbeeld:

- als een krant een foto van een winkelstraat publiceert en jij staat daar toevallig op terwijl je spijbelt, of je vrouw hebt verteld ergens anders te zijn, dan heb je simpel pech gehad.Zo'n algemeen straatbeeld kan als regel zonder problemen in de krant of op het journaal.

- als diezelfde foto gebruikt gaat worden voor een reclamecampagne en je zo in bushokjes e.d. komt te hangen, dan komen de verhoudingen van belangen anders te liggen en kan jij je verzetten tegen publicatie.

- stel dat jij op die foto herkenbaar en extreem onflatteus staat en dat jij door publicatie in je dagelijks maatschappelijke omgang wordt geschaadt, dan zal de rechter een afweging tussen het enerzijds en anderzijds maken en heb je een redelijke kans in je verzet te slagen.

In jouw geval moet je je dus afvragen welke (eventueel ongewenste) associatie met de trap van het theater gemaakt kan worden. Is die trap zo karakteristiek, dat iedereen in de branche hem herkent en gebruik je de foto voor een concurrerend belang? Dan zou je wel eens fout kunnen zitten. Is de trap vrij algemeen en in de afbeelding niet specifiek herkenbaar, dan heb je niet snel iets te vrezen. Hetzelfde geldt voor mensen en “dingen” in relatie tot je werk.

• lekker tuffen

toestemming is altijd zwart op wit

Theather heb je met kunst te maken moeilijk moeilijk

Let op merk/beeld/logo/publicatie rechten.

Dit is van toepassing in theater

Foto maken is 1 maar publiceren is 2

vg wim

• Ad

Ik zou me d'r eerst maar eens druk over maken of het werkelijk verkoopbaar materiaal is.

• Joop

Je kunt wel toestemming hebben gekregen om een foto te maken, maar dat betekend niet automatisch dat je toestemming hebt om te publiceren.

Heel veel gebouwen zijn ontworpen door architecten en daar ligt veel het recht voor het publiceren van foto's van deze gebouwen. Helaas is het zo dat veel architecten niet toestaan dat jij geld verdient met hun ontwerpen.

En zoals efka schrijft, er zijn ook ander belangen waar wij misschien niet eens aan denken.

Foto's op het werk, zal in veel gevallen ook niet toegestaan zijn. Bedrijfs geheim. Kijk maar eens in je contract, anders vraag het je baas.

Ik heb in het verleden wel foto's mogen maken van een verschillende inpak/stapel robots mogen maken die we ontwikkeld hadden en tijdens de bouw stap voor stap tijdens bouwproces op de foto gezet. Baas wilde wel kopieën van de foto's voor eigen gebruik.

Maar in mijn contract stond wel dat ik ze niet mag gebruiken als ik het bedrijf er mee kon schaden. Dus publicatie, laten zien aan andere bedrijven en dergelijke.

• Dennis V

Totaal niet.

• Dennis V

Is niet karakteristiek en niet specifiek herkenbaar.

Bedankt voor de uitgebreide reactie!

• Dennis V

Toestemming is dit geval mondeling gegaan…

• Dennis V

Hier nog niet aan gedacht. Zal er vast wel in staan.

Bedankt!