Hi!
Heb sinds kort een Sony A200 met een 18-70 kitlens.
Nu ga ik over een aantal weken op vakantie naar Costa Rica en wil een zoom lens kopen.
Is de Sony 75-300mm F 4.5 5.6 een goede koop voo 188,00 euro?
Alvast bedankt
Inderdaad ja, wat betreft prijs/kwaliteit. Het is een lens een lens in de zogenaamde budgetklasse. Voor een hobby fotograaf is dat in 99% van de gevallen goed genoeg. In situaties waar het uiterste van een lens wordt gevraagd (bijv. max zoom, weinig licht) verliest zo'n lens het altijd van pro lenzen, maar daar zijn de prijzen ook naar (> € 1.000).
Je haalt voor een aantrekkelijke prijs circa 10x zoom effect binnen, dus een verantwoorde aanschaf.
Die blauwe randen is zo'n verschijnsel dat je in de budgetklasse eerder hebt dan met de hele dure modellen. Overigens zijn (hele) korte sluitertijden vaak nog niet kort genoeg. Ga maar na via de vuistregel sluitertijd = brandpunt (in KB formaat).
Bij gebruik van de 300mm heb je dus een sluitertijd van 1/500 nodig en om het beste uit je lens te halen ook minstens 2 stops diafragmeren (dus minimaal f8). Bovendien heb je dan een heel vaste hand nodig. Je vergroting is circa 10x dus ook elke trilling wordt 10x vergroot. Vaak laat het licht de combinatie 1/500 en f8 niet toe, dus dan moet je al schipperen. Als je dan niet vanaf statief werkt, wordt het schipperen nog erger. Het risico dat je dan meer van je lens verwacht dan het voor die prijs kan bieden wordt dan wel erg groot.
Soms moet je accepteren dat de omstandigheden lastiger zijn dan de mogelijkheden van je apparatuur toelaten.
hoi efka,
zo te zien heb jij kennis van zoomobjectieven in relatie tot sony camera's. Wellicht dat je mij kunt helpen met het volgende. Ik heb een sony alph 350 gekocht met de kit lens 18 70. Nu weet ik dat minolta lenzen compatable zijn maar weet zelf niet wat een goede keuze is, zodat ik bv op marktplaats gericht kan snuffelen naar een goede kwaliteitslens voor een goede prijs. Dus als jij een tip hebt met specifieke gegevens zoda ik de 2e handsmarkt op internet eens af kan struinen houdt ik me aanbevolen
Zie hieronder gebruikersrecensies (ook van oudere modellen)
http://www.dyxum.com/lenses/results.asp?IDLensType=2
Bij oudere lensen en sowieso bij 2e hands nooit kiezen voor handel per post (miskoop e.d.). Met je camera naar het adres en altijd de lens op de camera proberen en pas daarna beslissen. Als je niet mag proberen is dat al genoeg reden voor terecht wantrouwen.
Overigens is op jouw manier heel goed en voordelig aan leuk spul te komen.
he dank je wel, ik kan echter uit het woud van lenzen niet echt begrijpen welke behoren tot de ‘oude’ lenzen die ik, zoals je zegt, tegen een interessante prijs op de kop zou kunnen tikken. Welke type is erg goed en gangbaar?
efka schreef:
>
> Zie hieronder gebruikersrecensies (ook van oudere modellen)
> http://www.dyxum.com/lenses/results.asp?IDLensType=2
> Bij oudere lensen en sowieso bij 2e hands nooit kiezen voor
> handel per post (miskoop e.d.). Met je camera naar het adres
> en altijd de lens op de camera proberen en pas daarna
> beslissen. Als je niet mag proberen is dat al genoeg reden
> voor terecht wantrouwen.
> Overigens is op jouw manier heel goed en voordelig aan leuk
> spul te komen.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?