Foto's voor goed verziekt???

• Antony

Foto's per ongeluk gewist en je kan ze met een recovery program terug halen. Kennis verrast me met een probleem waar ik geen raad mee weet. Van een Olympus FE 115 werden een 90 vakantiefoto's verplaatst naar de computer. Met Micr. Office Picture Manager werden de foto's verkleind om ze per email te kunnen versturen. Normaal geschiedde dit met de weergave van de verkleinde foto dmv een kruisje en de oorspronkelijke foto bleef behouden. Geen probleem dus.

Nu blijken de foto's op de pc allemaal verkleind te zijn, maar ook de oorspronkelijke foto's die nog op de kaart in de camera stonden. Camera was dus tijdens het verkleinen nog op de pc aangesloten. Ergens moet er dus iets fout gedaan zijn, maar de vraag is nu: Is er een manier om de oorspronkelijke foto's (in het grote bestand) terug te krijgen?

• JeroenW

Wie gebruikt die shitzooi dan ook. Ja, foto's zijn permanent verkloot.

• Antony

Ik vreesde het al.

• JeroenW

Punt is, ze zijn met dezelfde naam overschreven.

• Antony

Jeroen, jij laat je kids ook wel eens fotograferen met een van jouw camera's, maar wat zou jij met je zoon doen als ie zo'n stomme fout zou maken?

• JeroenW

Nog niks. Jochie is net 6 geworden. Die moet zich op z'n oog en z'n compositie's concentreren. Vrouwlief daarintegen… die werkt met adobe photoshop album en snapt dus hoe ze daarmee d'r kaart leeg moet trekken. Paar oefenen onder toezicht en dat ging goed.

• Remco Jan

Blijft natuurlijk het feit staan dat een fatsoenlijke applicatie nooit de originele bestanden zou mogen overschrijven als je ze gaat resizen. Zeker een applicatie die zich “Picture Manager” noemt zou dat niet mogen doen.

• lekker tuffen

Goedkoop is vaak miskoop

Koop goede software

b.v don"t panic of koop een a merk kaart krijg je de software er bij

vg wim

• kompjoetervilozoov

Alleen de naam “Picture manager” zou al wantrouwen moet wekken…..

• Antony

Onzin, de vaste gebruikers van het fotoprikbord gaan er, denk ik, teveel vanuit dat eenieder alles in ‘n mars heeft vwb de fotografie. Zo’n 97% der camerabezitters (misschien wel meer) zal de camera slechts alleen in de vakantie gebruiken met als enige doel: een leuke herinnering, niets meer en niets minder. Zo'n figuur is mijn zoon dus ook. Die interesseert zich geen bal om bewerken met fotoprogramma's. En die had al vele malen eerder met Picture Manager foto's verkleind voor emailverzending. Ging probleemloos. Maar nu blijken de verkleinde foto's niet als een copie opgeslagen te zijn, zodat de originelen verziekt zijn: stom of pech of beide. Tsja, dan wordt pa telefonisch om hulp gevraagd ….. heb hem de tip gegeven om die vakantie nog maar eens over te doen: “Zonder foto's is alles daar nieuw voor je!”