Films conserveren.

• Antony

De ouderwetse dia is volgens mij van het zelfde materiaal als de ouderwetse super-8 film: celluloid met een gevoelig laagje.

Ik constateer bij een aantal super-8 films schimmelvorming; vlekkerige neerslag aangekoekt over de volle lengte van de film. Dit schijnt bij 70er-jaren films vaker voor te komen. Alle films zijn jarenlang bewaard op een donkere en droge verdieping, waardoor ik vocht als schimmelvormer kan uitsluiten.

Wie herkent dit verschijnsel en wie weet er een methode om schimmel van die films af te krijgen? Welke vloeistoffen worden daarvoor gebruikt? Is er een mengsel aan te maken van bv water, spiritus en/of fixeer? Plus wetting-agent om daarna kalkvorming te voorkomen?

Ik weet dat er bedrijven zijn die films ontdoen van schimmel, maar dat kost vermogens. Dus: wie heeft er een recept?

• fotomark

Dit is een lastig probleem waar wel heel weinig aan te doen valt.

Je zou dit kunnen vragen aan het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam of bijv. Een gemeente archief, In Rotterdam of een andere grote stad.

Weet dat archieven dit massaal inscannen om dit digitaal op te slaan.

Filmcleaner van Tetenal werkt wel aardig maar als de schimmel erg diep zit werkt dit niet afdoende. Lastig probleem.

ik zeg inscannen en wat echt belangrijk is en het digitaal “oppoetsen” en bewaren op archief dvd's (Delkin 100 Year discs) voor het nageslacht.

• Antony

Bedankt voor de goede tips. De schimmel lijkt me oppervlakkig, dus ik heb nog hoop. Zal binnenkort ook eens bij het Fotomuseum informeren.

• Antony

Kreeg de tip om het schoon te maken met glycerine, opgelost in water, en naspoelen met gedestilleerd water.

• fotomark

Is op zich een goede optie.

Kijk wel uit, als de films echt oud zijn, zijn deze zeer kwetsbaar en dien je zeer voorzichtig te werk te gaan.

• Antony

Films zijn prima vwb plasticiteit. Mocht ik er tzt aan beginnen, dan laat ik je de resultaten wel weten en ook hoe ik het drogen ga aanpakken. Op een spoel zitten 10 filmpjes van 15 m, dus dat zijn lengtes van 150 meter. Ben ook benieuwd wat het filmplakband doet als het vochtig/nat is geweest.