Vraagje over batteryen

• Sammy

Ik heb voor mijn “Canon Ixus 60” batteryen, NB 4L, 900 mAh.

Na een paar foto's maken is hij al weer leeg. Wie weet wat ik kan doen om ze event goed leeg te trekken, als dat tenminste helpt.

Ik heb ondertussen meerdere batteryen, wat ook datzelfde probleem geeft.

Of ligt het aan het fototoestel, wie herkent dit.

Groetjes Roosje

• KArel

Is dit een batterij met geheugen ?

Groetjes

KArel

• Sammy

Volgens mij niet, hij is ongeveer 3x4 cm en 0,5 cm dik.

Groetjes Roosje

• KArel

Even toelichten.

Als je een batterij oplaadt en terug leeg laat lopen is er niet dadelijk een probleem. Maar als je een batterij gebruikt in een toestel en die is nog niet gans leeg en je vermoedt dat je niet gaat toekomen en dan ga je deze bijladen. En dat is nefast. Zo ontstaan er op de plaats waar je terug bijlaadt kristallen die een ‘geheugen’ vormen tot waar je kan en mag gaan. Ik vergelijk gewoonlijk met een fles waarin je water doet en dit weer leeggiet. Als je goed kijkt zie je nog sporen van water. Het is niet helemaal hetzelfde maar je kan het er mee vergelijken.

Als je zo blijft verder doen komt dat geheugen steeds ‘hoger’ te liggen en uiteindelijk zo dicht bij de top (vergelijking met fles is daarom duidelijk) dat je nauwelijks een beetje opgeladen hebt.

Ik weet het, de nieuwe Li-Ion batterijen hebben dat niet meer zegt men. Dus heb ik dat met mijn GSM eens getest en en ik had het zitten na 2 maanden kon ik een nieuwe batterij kopen : reden : geheugenvorming. Wat niet kan volgens het boekje maar bij mij in de praktijk dus wel.

Vandaar dat ik sindsdien bij mijn fototoestel, .. onmiddellijk een reservebatterij bij koop en dan altijd de ene geheel leeg gebruik en dan de andere opgeladen in het toestel steek. Dan heb ik wel meer kosten maar mijn batterijen gaan wel langer mee.

Iets in die aard : als je een laptop bijna permanent op netstroom gebruikt zal de batterij na een jaar of 2 ‘versleten’ zijn maar als je die geregeld eens laat volledig leeglopen dan kom je wel een 5-tal jaren toe.

Groetjes

KArel

• Sammy

Hoi Karel,

Bedankt voor je verhaal, ik weet dat, ik vervang ze ook alleen als ze leeg zijn en dat is nu supersnel na 5 foto's is het al klaar.

Groetjes Roosje

• kompjoetervilozoov

Het kwaad is dan al geschied.

Overigens hebben Li-ion accu's maar een beperkte levensduur, na een 400x opladen kan het al over en sluiten zijn….

• Sip

Het lijkt me duidelijk dat er iets mis is met de camera. Normaal gaan die dingen minstens 150 fotos mee. Nu al die dingen na 5 fotos al leeg zijn ligt het niet aan alle batterijen.

• kompjoetervilozoov

Het betreft hier een merkgebonden accumodel…..

• De Tobfotograaf

Bij de oude NiCD kon je ze een paar uur in de vriezer leggen en daarna deden ze het weer een tijdje, bij andere types weet ik dat dus niet.

Bij NiCD in mijn scheerapparaat liep de capaciteit terug tot 1 scheerbeurt, tegen normaal 1 maand. Dus vanaf toen heb ik een half jaar via het lichtnet geschoren (de NiCD hebben niet in de vriezer gelegen). en wat denk je? Na die periode was de capaciteit opgelopen tot een maand scheren. Enige herstel is soms dus wel mogelijk.

• kompjoetervilozoov

Dat geldt dus inderdaad voor Nicads…..