Grote vierkante foto

• Laurens

Hallo ,

Hoe maak ik nou een foto van 40x40 ?

Moet ik 40 x60 bestellen en bijsnijden op 40.

Bestellen bij 40x60 krijg ik vaak de melding van verminderde kwaliteit,mijn

camera is 10mp.

Simpel samengevat ,hoe krijg ik een kwalitatief goede vierkante foto van 40x40 of 50x50.

Ik sla op onder normaal jpeg ,en werk met elements 6.

Wat doe ik niet goed.

mvrgr,

Laurens

• Rudo

Als je een adres hebt die in 40 x 40 kan afdrukken, kun je met Elements zelf eerst er een vierkante foto van maken…..

10 MP lijkt mij genoeg om 40 x 60 af te drukken!

Groetjes van Rudo

• efka

Jpeg is niet het meest gelukkige formaat voor dit soort dingen. Met RAW of Tiff kan je meer controle houden over de uiteindelijke kwaliteit.

Ik neem voor het gemak aan dat je laat printen bij een standaard printcentrale (via een drogist, blokker, hema of zoiets). Ga dan uit van een standaardmaat die in elk geval bij je langste zijde pas (dus inderdaad bijv. 40x60). De procedure in enkele grote stappen:

- open je foto in PSE, kies je croptool en geeft aan als maten 40x40 cm en een resolutie van 300

- Maak de crop zoals je die wilt; als je de croptool goed hebt ingesteld wordt alles automatisch geresized

- Ga naar je achtergrondkleur en neem iets anders dan wit (bijv. lichtgrijs)

- Ga naar canvasgrootte en stel die in op 40x60 en laat het beeld centreren.

- Om het mooi te maken kan je nog een unsharp mask filter (USM) over de foto halen.

Realseer je wel dat er nog …tig andere manieren zijn om hetzelfde resultaat te bereiken, dus dit is maar één van de manieren.

Je krijgt nu een foto met een orgineel formaat van 40x60 met aan twee kanten een lichtgrijze strook van 10 cm. Doe dat omdat de simpele fotocentrales nogal eens willen verpesten. Ze croppen op standaard printformaten of rekken foto's uit om ze passend te maken. In beide gevallen krijg je een mislukte foto en iets heel anders dan je hebt besteld. Door het op deze wijze aan te leveren heb je minder kans dat de centrale domme dingen doet. Die grijze strookjes snijd je later af. Passepartout + een lijstje en klaar is kees.

Succes

• Remco Jan

10mp is meer dan genoeg voor dit formaat. Voor het beste resultaat werk je in RAW of anders zet je de jpeg uit je camera direct om naar TIF of PSD. Pas na alle bewerkingen als jpeg in de hoogste kwaliteit opslaan.

Het makkelijkste is gewoon een 40x60 bestellen en later vierkant snijden.

• Ad

Wat een ongelovelijk dom gelul.

Voor het beste resultaat werk je niet in RAW!

Voor het beste resultaat werk je in RAW, volgt een cursus, leert hoe je een RAW bewerkt, komt tot de conclusie dat in 99,9 % van de gevallen de camera dit beter doet dan jij en slaat op in JPEG!!!!!!

Wat een stelletje klungels schrijft hier toch!

Wannabees

• JanG

Nou Ad,

Ik heb diverse cursussen/opleidingen gevolgd, geleerd hoe met RAW te werken en ben tot de conclusie gekomen dat ik in 99,9% veel tevredener ben met mijn eigen (RAW-)resultaten dan van datgene wat menige camera er van maakt als JPG's.

En nee, ik zie mijzelf niet als klungel of wannabee.

Gr. JanG

• Ad

Wees toch eerlijk. Je vindt gewoon het gekloot met de PC leuk.

• JohnF

Wat is je basis? Welke kwaliteit en resolutie heb je op je camera ingesteld?

In PSE 6.0 de foto vergroten dmv resize, 360dpi bicubic sharper tot je een 40x40 op 300dpi kan uitsnijden. Opslaan als hoogste kwaliteit en dan bestellen.

Moet goed gaan.

JohnF

• JanG

Nee helemaal niet. Maar ik wil mijn klanten geen kant en klare camera-jpg's voorschotelen omdat het veel beter kan.

• Ad

“ Veel beter ” ???

Misschien moet je eerst leren fotograferen dan.