Canon 10D houdt ermee op

• klaasx

Hallo,

Iemand ervaring met het volgende. Tijdens een fotosessie, houdt mijn 10d er ineens mee op. Zo dood als een pier. Na wat gerommeld te hebben met aan- uit, en de batterijen verwisselt te hebben, doet hij het weer. De batterijen waren goed opgeladen, wel van een niet-origineel merk. Ik had even de behoefte het ding de gracht in te gooien. Iemand een idee hoe zoiets kan. De batterijen misschien, of andere firmware?

groetjes

• Edwin

Komt mij inderdaad bekend voor. Ik heb dit gehad met de 300D, 350D en (recent) zelfs met mijn 580EX. Inderdaad na aan- en uitgezet te hebben functioneert alles weer. Lekke hartkleppen krijg je er van! Zeker als je op reportage ben bij een bruidspaar. Daarom heb ik alles dubbel uitgevoerd. Mijn 30D heeft me trouwens de afgelopen twee jaar nog geen enkele keer in de steek gelaten.

Een verklaring heb ik er helaas niet voor. Een maatje van mij heeft hetzelfde gehad met zijn camera's (toevallig(?) ook Canon).

Gr Edwin

• Remco Jan

Ik denk dat dat voorgeprogrammeerd is, en dat het nu precies samenvalt met hun “Destined Evolution” campagne….

• kompjoetervilozoov

Bij de nieuwere camera's wordt de geprogrammeerde levensduur

1 jaar…..

Ik heb ook nog een 10 met 80000 opnamen, doet ut nog prima, alleen de flitser moet ik met de hand opklappen.

• De Tobfotograaf

ik heb pas een 450D en moet van begin af aan elke belichting controleren en vaak bijstellen

• kompjoetervilozoov

Ik neem aan dat je toch weet dat je meerdere mogelijkheden hebt voor de meting?

Overigens zijn er op Duitse forums (ik hang daar wel eens rond omdat ik de taal goed beheers en Duitsers vaak heel erg diep ingaan op allerlei brandende kwesties) heel veel berichten over onder- dan wel overbelichting van bijna alle courante cameramodellen.

Het blijkt voor camerafabrikanten vrijwel onmogelijk een sensor in te bouwen die ruikt wat jij goed belicht wil hebben.,….

• Remco Jan

Met digitale camera's kan je het beste weer terugvallen op de eenvoudige lichtmetingsvormen (integraal of spot). Die zijn in ieder geval consequent en voorspelbaar. Met die “intelligente” systemen moet je altijd maar afwachten hoe het wordt.

Mijn Nikon staat vrijwel altijd op integraal meting, en ik hoef de belichting bijna niet meer aan te passen.