spinnen, soms zit 't mee, soms niet

• JeroenW

Zondag dit geschoten, op m'n gemak. Statief erbij, alles netjes en voorzichtig. Op de laptop ziet ‘t ’r goed uit maar op de grote eizo is het toch wat bewogen. Ik denk dat het web wat bewoog.

Vandaag dit kleintje uit m'n huis gezet. Hij wilde net gaan badderen toen de pasta afgegoten moest worden en dat werkt niet. Snel een half dozijn foto's nog gemaakt en deze is, uit de vrije hand, toch heel aardig gelukt.

• rob

Ik hoop dat de pasta toch nog warm was.

Ik vind de tweede ondanks of dankzij de beperkte dof mooier dan de eerste.

• JeroenW

Ik ook wel. Ik had ook niet gedacht dat ik alleen met de tokina zo'n oog-in-oog portret zou kunnen schieten.

• Ad

De eerste is overbelicht.

Het web is scherp. Dus dit is geen beweging.

De tweede heeft de scherpte op de verkeerde plek liggen.

Dit zie ik vaker bij jouw macro's.

De steentjes zijn scherp tot op misschien wel een cm voor de spin.. en van de spin is alleen de kop scherp.

Ga 's bij Dhr. Anders langs??? ( *grijns * )

• JeroenW

Maak er maar grappen over maar dat scherpte voor ‘t onderwerp is iets waar ik vaker tegenaan loop en nog geen oplossing voor heb. Ik erger me er wel aan. Volgens de focus dot in m’n camera zit ik dan scherp maar ik krijg dit resultaat.

Het is ook milimeter werk en uit de vrije hand, misschien komt 't daardoor. Het is me nog niet gelukt om bewegende insecten, zeker spinnen, met statief op de foto te krijgen.

Ik vraag me wel 's af of ik hier profijt zou hebben van meer megapixels. Kan ik iets meer afstand nemen, krijg dus meer scherp op de plaat en kan dan croppen.

• Gesp

Is ‘t wel waar, die foute scherpte? Je fotografeert onder een hoek van zo’n pak-hem-beet 45°. Het scherpte-vlak “hangt” dus ook onder die hoek (achterover). Het kan m.i. best zijn dat die ogen en de steentjes in hetzelfde vlak liggen.

Ik vind het in ieder geval mooie foto's!

• Ad

Ach dat zal iets verschil maken maar niet echt veel.

Wat je moet doen is meer scherptediepte maken.

Als je ze toch niet print en alleen op flickr zet kun je rustig op 1600 knippen.

Een sluitertijd van 1/30 moet lukken uit de hand en op statief nog trager.

Een macro objectief moet dan toch een beter resultaat geven.

M'n zoon doet dit soort gefriemel ook graag en gebruikt daarvoor gewoon een Sigma 70-300 Apo. Met heel leuke resultaten moet ik zeggen.

• Ad

Gedeeltelijk waar Gesp.

Maar niet geheel.

Als je de hoek goed bekijkt en daar rekening mee houdt zie je dat de scherpte verder naar voren ligt.

• JeroenW

Sluitertijd is het punt niet. Ik flits tegenwoordig bijna al het kleine grut, deze is ook geflitst. Wat je met een sigma hebt is macro van 200-300mm en een wat grotere afstand. Als ik Dofmaster erbij pak is die grotere afstand best relevant.

• JeroenW

Jullie hebben alletwee wel een goed punt. Feit is dat ik er regelmatig een milimeter naast zit. Kan ik niet altijd goed hebben.