hoe `foto`s maken in het donker

• lily2007

hallo allemaal,

ik ben een beginnende fotograaf en heb sinds een paar weken een sony alpha 100 nu is er bij ons in de buurt feest, en ik wil voor de avond graag foto`s maken maar heb gisterenavond even geoefend maar de foto`s mislukken, weet iemand hoe ik hem het beste in kan stellen zodat ik ook een paar goede nachtfoto`s heb, er zijn wel veel felle lichten opgehangen bij de objecten.

via het boekje lukt het ook niet helemaal, hoop dat iemand me kan helpen.

• klaasx

de isowaarde moet omhoog, daar zit links een knoppie voor. Zo hoog mogelijk. Als het dan nog niet lukt een statief gebruiken

• JeroenW

Flitser erop, iso naar 400, centrum meten en gaan!

• efka

Ik zou het iets genuanceerder bekijken dan Jeroen. Wat wil je namelijk? Je kan inderdaad behoorlijk flitsen, maar dan haal je ook de avondsfeer weg en je krijgt keiharde schaduwen.

Wil je toch de avondsfeer in de foto hebben? Is het onderwerp wat je fotografeert statisch of dynamisch, etc.? Hoe wil je met de felle schijnwerpers omgaan. Dat lijkt een onoverbrugbaar contrast, dus probeer die buiten je beelduitsnede te houden, maar het licht wat ze uitstralen kan je wel gebruiken.

Zelf zou ik denken aan 400 (of misschien 800) ISO, de anti-shale aan (scheelt echt 2 tot 3 stops) Bij redelijke statische onderwerpen 1/30 of 1/15 (of zelfs 1/8)belichten. Als er meer beweging in zit misschien 1/60. Nn verder waarschijnlijk een ver open open diafragma. Ga niet met tele werken, want dan heb je kortere sluitertijden nodig. Werk dus met een korte zoom (kitlens?). Dan breng je de avondsfeer over. Zeker dynamische beelden zijn dan iets bewogen, maar dat kan die sfeer juist hebben. Hier kan je bewust op fotograferen met je compositie.

Als je een recht voor z'n raap plaatje wil hebben, dan moet je inderdaad zo groot mogelijk flitsen.

Succes

• JeroenW

1/8 en bewegende, etende mensen?

• efka

Etende mensen lijken mij sowieso niet spannend als foto. Maar bewegingsonscherpte kan je bewust gebruiken als een sfeer/compositie element. Zoek de grenzen van je creativiteit maar eens op. De suggestie van beweging (bijv een arm als veeg, of een been als veeg) kan de sfeer in een foto zetten.

• JeroenW

Dat kan.Ik vermoed dat de andere gasten gewoon wat “ik was er ook” foto's verwachten. Zou ik eerst die maken voordat je creatief gaat zijn.

• Remco Jan

Die gasten kunnen wel zoveel willen. Wij als serieuze fotografen werken daar natuurlijik niet aan mee ;-)

• JeroenW

Wie zegt dat ik serieus ben? :D

• h.stadhouders

alvast bedankt voor je reactie. ik heb een SONY A33 spiegelreflexcamera.