Wil graag mooie foto's nemen!

• Lotte29

Mensen,

Ik woon tegenwoordig in een levendige, stadse wijk. Dat dwingt mij op de een of ander manier tot het nemen van foto's. Het vastleggen van mensen, kenmerken, momenten, acties.

Daarvoor wil ik een kwalitatieve fotocamera aanschaffen. Eentje waarmee foto's enigszins tot de verbeelding spreken. Scherper en gedetailleerd. Ik zal met name van dichtbij fotograferen. De kwaliteit met mijn huidige Canon Powershot A400 is te miniem.

Veel ervaring met fotograferen heb ik nog niet.

Wat raden jullie aan in dit stadium? Ik ben wel bereid wat honderen euro's neer te leggen, indien noodzakelijk.

Een collega raadt aan rustig te beginnen. Met een camera van 200/300 euro, nog geen spiegelreflexcamera. Ik heb maar een doel voor ogen: goede foto's nemen die ik met trots thuis aan de muur kan hangen.

Laat het me weten.

Groetjes.

• efka

Beste Lotte,

Laat ik direct het belangrijkste misverstand wegnemen. Het verschil tussen goede en andere foto's zit 9 van de 10 keer niet in de camera, maar in de fotograaf.

Je toestel is maar een stuk gereedschap. Het gaat vooral om het vakvrouwschap waarmee je het gereedschap hanteert.

Een goede fotograaf maakt met een matige camera aansprekende foto's. Een matige fotograaf maakt met de duurste camera nog steeds niets bijzonders.

Je collega heeft dus gelijk, hoewel een instapmodel van een spiegelreflex nooit verkeerd is. Welk merk, etc. maakt eigenlijk niet uit. Kijk is om je heen en bepaal zelf tot welk merk en/of model je jezelf het meest aangesproken voelt. Dat verschil zit niet in de basiseigenschappen, die zitten bij alle merken wel goed. De één heeft echter een knopje voor iets, en de ander weer een knopje voor iets anders. Het is maar wat je wilt.

Verdiep je om te beginnen in de kunst van het fotograferen zelf, Dingen als compositieregels, belichting, kadering etc. Zie de dingen op het goede moment en leg ze vast.

• JeroenW

Precies. ik heb werk gezien van mensen met een Canon SD850 compact waar ik zwaar van onder de indruk was en ik heb prutswerk gezien van uitrustingen van 5000 euro.

Aan de andere kant, instap spiegelreflexen liggen qua prijs zo dicht bij de betere compactjes van tegenwoordig… Ik zeg als je bereid bent tijd te investeren dan kan een nikon D40 of Canon 400d (om maar 's 2 goedkope spiegelreflexjes te noemen) heel interessant zijn.