Vraagje van een leek

• Rosa83

Ik heb sinds kort een andere camera (panasonic dmc fz18) en dan ga je toch iets meer nadenken:D.

Ik ben echt een leek in al die technische verhalen eigenlijk, dat moet nog wat groeien zeg maar (ik heb bijv het verhaaltje van marlies aan miriam gelezen over wazige achtergrond en dan denk ik huh:? maar dat foefje alwel tig x geoefend op de camera ben meer een doener denk ik:D)

Voor de grap ben ik onder een boom gaan liggen, helaas zie je die vlek (en mssn was de oplossing hier simpel, iets verliggen zodat hij achter de stam viel) dat is dus eigenlijk te groot stukje lucht. Nou lopen we vaker in het bos en zie ik dat soms op meer fotos,

Waar moet ik goed op letten als ik niet niet wil hebben?

Bij deze is de lucht ook heel fel, terwijl ik dus niet tegen de zon in stond:?

• JeroenW

Ik waag een poging, kan er naast zitten dus spring aub bij mensen.

Foto 1, leuk gezien, helemaal niet slecht gedaan. Ik krijg de indruk dat de zon achter de boom stond. Iets ander standpunt kiezen en je hebt het probleem minder.

Foto 2, je camera heeft zich aangepast op de paarden en dat best goed gedaan.

Waar je hier tegenaan loopt is de beperking in dynamisch bereik van je camera. Een camera kan maar een bepaald verschil in licht aan, ongeveer 1/3 of 1/4 van wat je ogen aankunnen geloof ik.

Uitdaging die je nu krijgt is, ga je de voorgrond (de paarden of de boom) goed belichten of de lucht? Kies je voor de voorgrond dan kost je dat een hoop detail in de achtergrond en visaversa.

Hierbij speelt nog iets anders en dat is dat vrijwel alle camera's onder de 1000 euro standaard zo staan ingesteld dat ze ‘tig keer op een scene licht meten en de foto maken met een gemiddelde daarvan. Geeft een heel acceptabel maar soms wat flauw resultaat.Je zou kunnen kijken in de handleiding van je camera of deze meerdere lichtmeetmethode’s ondersteund en daar 's mee experimenteren.