Welke camera?

• Miriam

Ik ben op zoek naar een spiegelreflxcamera, waar ik gewoon simpele foto's mee kan maken. Wel foto's waarvan de voorgrond scherp is, en de achtergrond wazig. Het liefst zonder extra lenzen e.d., dus gewoon het simpelste wat er is, voor hobbygebruik.

Welke kan ik dan het beste nemen?

Groetjes Miriam

• Miriam

Misschien moet ik nog even vermelden dat ik echt nog een leek ben op cameragebied, en dat ik vooral kinderen wil fotograferen :)

• Miriam

En het liefst digitaal….. Haha, ben wel een zeikerd hoor!

• Joop

Een goede compact camera. Als ik jou wensen lees.

Welke fotograaf ben ik?

Voordat een keuze gemaakt kan worden wat betreft de soort digitale camera, dient u zichzelf de vraag te

stellen wat voor soort fotograaf u bent.

Digitale compact camera’s

Maakt u voornamelijk foto’s tijdens uw vakantie? Of tijdens uitjes met het gezin? Dan zult u de digitale

compact camera weten te waarderen!

• Compact camera’s hebben een LCD-display. Hierdoor ziet u van te voren precies wat er op de foto

komt, zonder dat u door een kijker hoeft te kijken.

• Een compact camera maakt weinig geluid als u een foto neemt.

• Een compact camera is aantrekkelijk geprijsd.

• Compact camera’s zijn erg gemakkelijk mee te nemen, doordat ze compact en licht zijn.

Een compact camera kan ondanks zijn naam een erg complete camera zijn voor een zeer aantrekkelijke prijs!

Digitale spiegelreflexcamera’s

Bent u echter serieuze hobbyist, dan is een digitale spiegelreflexcamera (afgekort DSLR) geschikt voor u.

Een spiegelreflexcamera is een systeemcamera.

Dat wil zeggen: u koopt een camerahuis, de ‘body’, en kunt daar allerlei extra’s aan toevoegen,

afhankelijk van de situatie die u wilt vastleggen. Denkt u daarbij o.a. aan de vele verschillende lenzen en flitsers.

Een spiegelreflexcamera kunt u dus ‘optuigen’ voor elk doel.

• Op een DSLR kunt u eenvoudig lenzen of flitsers vervangen. Zo kunt u altijd de juiste foto maken.

• DSLR’s werken als de ‘ouderwetse analoge camera’. Als u klikt, wordt de foto direct gemaakt.

• DSLR’s kunnen meer detail vastleggen.

• DSLR’s zijn beter te gebruiken in situaties met weinig licht.

• DSLR’s zijn beter in het scherp vastleggen van bewegende beelden, zoals bij sportfotografie.

• Miriam

Maar kun je dan met een compact camera ook van zulke foto's maken? Is een compactcamera iets anders dan een spieelreflex?

Ik heb nu een Sony Cybershot, 5.1 megapixels, 3x optische zoom. Een prima ding, maar ik vind die foto's zo mooi waarop de achtergrond wazig is…

• Joop

Een wazige achtergrond wordt bepaald door het type lens en het diafragma.

Maar een mooie wazige achtergrond betekend dat je meenstal aan hele dure lenzen zit. Je kunt het ook software matig doen.

Lees eerst even dit;

http://forum.belgiumdigital.com/f7/achtergrond-wazig-maken-57391.html

http://www.nederpix.nl/viewtopic.php?t=1083&sid=bb620662d7c07a592181956e0271c172

• JeroenW

Mocht er toch een spiegelreflex moeten komen, instap model van elk merk is goed genoeg.

• efka

Miriam eigenlijk zoals Jeroen zegt. Besef je wel dat een spiegelreflex geen toverdoos is. Het is een geavanceerd stuk gereedschap (ook voor amateurs) en het vraagt kennis over het hoe en wat voordat je krijgt wat je wilt. Wat jij wilt is meer dan op een knopje drukken bij een spiegelreflex. Je zal je gereedschap er op af moeten stemmen (lens met een -zeer- groot diafragma) en je moet weten hoe er mee om te gaan. Het kan, maar bezint eer ge begint.

• Miriam

Ja, dat besef ik wel, maar er schijnen ook hele simpele modellen te zijn, waar je geen lenzen e.d. voor nodig hebt om zulke foto's te maken.

Maar ik denk dat ik het idee maar laat varen, en ga kijken of ik het met software kan doen.

Bedankt voor jullie tips!

• rob

Je zou ook even rond kunnen kijken op b.v.

http://fotovisie.net/forum/index.php?

of andere fotofora en daar eens goed naar foto's kijken, je in de techniek verdiepen en dan de camera kopen (een goed instapmodel met een 18-55 kitlens)

Met software krijg je nooit het resultaat wat jij wil en ook met software moet je veel oefenen.

Succes.