18/200 of 18/55 en 55/200

• JvL

Hallo,

Wij staan op het punt om een Nikon D60 of Canon 450D te kopen, maar worstelen nog met de volgende vraag:

Gaan we voor een lens 18/200 óf voor de combinatie 18/55 en 55/200. Wie adviseert wat en waarom?

Bedankt alvast,

Jurgen

Ps: Als iemand nog een goede reden heeft om juist voor de Nikon of Canon te gaan hoor ik het uiteraard ook graag.

• JeroenW

De 18-200 is de ultieme gemakslens natuurlijk. Doet veel dingen heel aardig en de meeste mensen hoeven geen lens meer te wisselen. Enige goede lens in die categorie is trouwens de nikon.

• efka

Voor gedachtenloos kieken is de 18-200 natuurlijk leuk, maar het is wel glaswerk dat van de compromissen aan elkaar hangt. En waarom kies je dan eigenlijk voor een dslr en niet voor compact superzoom?

Als je iets kritischer bent op je fotokwaliteit kies je echter al snel van 2 zooms (een korte en een lange). En het wisselen van lezen is nu eenmaal een essentie van een dslr. Je koopt toch ook geen fiets met versnelling om vervolgens nooit te schakelen.

• Thea

Hallo,

ik ben het met Efka eens, reden:

In het begin vond ik het eng om lensen te verwisselen en koos daarom de 18-200

Voor alleen kiekjes is het een goede lens maar ga je je verder verdiepen in fotograferen (en geloof me, ik dacht eerst ook dat het niet zo zou zijn, inmiddels weet ik beter) dan kijk je toch anders tegen de 18-200. kwaliteit.

de 18-200 heb ik nu in me tas en gebruik nu de 18-70 en de 70-300 het verschil is te zien in de foto's.Mijn advies is dan ook denk goed na wat wil je er mee.

lensen wisselen is even leren en doen.

succes gr. thea

• Remco Jan

Wat mij het meeste tegenstaat is de lage lichtsterkte in de 200mm stand van dit soort lenzen. Niet zozeer omdat je minder licht binnenhaalt, maar vooral omdat je altijd een vrij grote scherptediepte hebt. Door een DX sensor is de scherptediepte al wat groter dan gewenst, maar met zo'n klein diafragma wordt het nog erger.

• JeroenW

Tja. Maar 200mm/2.8 vind je eigenlijk niet onder de 500 euro.

• kompjoetervilozoov

efka schreef:

>

>

> Je koopt toch ook geen fiets met versnelling om vervolgens

> nooit te schakelen.

Er zijn toch ook hele volksstammen die dat doen……..

• JvL

Hallo,

Bedankt voor de reacties. De overweging voor een 18/200 was enkel obv gemak en prijs gebaseerd, maar ik ben het met jullie eens dat jer er wel wat voor over moet hebben wil je leuke foto's maken.

Ons budget is overigens ca 800 euro, dus wellicht dat iemand obv dat budget een nóg betere suggestie heeft?

Jurgen

• JeroenW

Als je nikon doet begin met body en kitlens. Is dat niet voldoende dan kan je of die kitlens vervangen of er een bij kopen.

• Dennis V

Hetzelfde geldt ook voor Canon.

Ga naar de winkel en hou de camera vast. Tegenwoordig heb je minimale verschillen.

Hier staan ze naast elkaar voor een vergelijk van de specificaties:

http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp?method=sidebyside&cameras=canon_eos450d%2Cnikon_d60&show=all

Canon heeft liveview, groter display en je kan 0,5 fps sneller schieten. Vooral dat

laatste zal je merken *not*

Nikon heeft meer megapixels (so what) iets lichter, kleiner en ach, kijk zelf maar.

Minimaal. Aan beide heb je gewoon een goede camera.

Eerlijk advies van Canon bezitter.