Tja, wat nu

• Brulboei

Ben op zoek naar iets ander. De een zegt, kijk uit naar een spiegelreflexcamera, zelf denk ik er iets anders over. Ik vind het vervelend de rompslomp ervan altijd mee temoeten nemen. Diverse lensen, flitser, filters + een grotere tas. Ik zoek eigenlijk een compacte camera met de kwaliteiten van een spiegelreflexcamera.

Zat tedenken aan de Panasonic Lumix DMC-FZ50 Black, Olympus SP-570, Nederlands en van andere merken als Sony, die er ook een aantal heeft staan.

Zit dagelijks op de Site van kamera Express te neuzen maar kan er niet uit komen.

Dus spiegelreflexcamera of bovengenoemde soorten tot ongeveer € 550,-

Wie heeft er een sugentie

• kompjoetervilozoov

Bepalend is, wat je ermee wil gaan doen.

Als je alleen maar plaatjes bij goed licht van niet snel bewegende onderwerpen wil maken, zou ik gewoon een Panasonic superzoom kiezen, eventueel met 28mm equivalente groothoek.

Wil je ook wel eens wat actie bij minder licht schieten, dan is een spiegelreflex onvermijdelijk.

Ik zou dan een zo goedkoop mogelijke 2e hands body zoeken met 1 goede lens b.v. een Canon 20D/30D met een Tamron 17-50 /2.8

of de kitlenzen met IS 18-55 en 55-250.

Ook bij Nikon/Pentax/Olympus is wel iets dergelijks te vinden.

Is de beeldkwaliteit geen hot item , dan kan een superzoom ook wel voldoen (geen enorme afdrukken).

Een kleien body+superzoom is niet veel groter dan een bridge en biedt veel meer

• Ad

En de meeste body's in deze klasse hebben een ingebouwde flitser die meestal beter zijn dan die van de compacts.

Met een superzoomer erop is de kwaliteit meestal toch nog beter van de spiegelreflex.

Objectieven mee zeulen is dan niet aan de orde.

• efka

Volgens mij weet je heel goed dat je alleen zelf het goede antwoord kan geven. Je weet de katrakteristieke verschillen in fotografische eigenschappen tussen de types.

Een waar jij het lekkerst bijvoelt, of hoe de balans uitvalt van de persoonlijke plussen en minnen bij de typen. Dat weet je alleen zelf. Ik zou altijd gaan voor de dslr vanwege de uitgebreidere creatieve mogelijkheden en de ruimere mogelijkheden voor geavanceerde pré- en postprocessing. En je hoeft niet altijd alles mee te sjouwen, dat is je eigen keuze. Een dslr (desnoods met 18-200 zoom) zonder verdere toeters heeft ongeveer hetzelfde volume als een supercompact. In voorkomende gevallen kan je bij een dslr wel je extra's gebruiken.

Maar het blijft een keuze volgens jouw voorlkeuren.

Succes

• Brulboei

En daar heb je helemaal gelijk in.

• JeroenW

Zoom, zeker superzoom vind ik wat overdreven. Leuk 18-200 of 250 zelfs maar… Persoonlijk zou ik voor iets meer kwaliteit kiezen.

In dit geval voor brulboei een simpele body met 18-55. Of, heel gewaagd, een iets oudere body en alleen een pancake lensje tussen de 40 en 60mm.

• Brulboei

Sony DSLR-A300K + 18-70mm DT kost € 529,-

Sony DSLR-A200 + AF 18-70mm DT kost € 425,-

Kwam deze tegen op de site van Kamera Express. Vind ze verdacht veelop elkaar lijken. Bij de specificaties kan ik er niet achter komen wat nu die € 100,- verschil uitmaakt. Zijn beide 10.2 megepixels en de mee geleverde lenzen zijn ook het zelfde.

• IljaK

Beide zijn bijna identiek behalve dat de A300 een uitklapbaar lcd scherm heeft en liveview.

Gr IljaK

• Brulboei

Misschien een een domme vraag maar wat is liveview?

• IljaK

Simpel gezegd,je kunt nu een foto nemen net zoals je dat zou doen op een compact camera,via je lcd scherm……..

Zag trouwens ook de Nikon D60 met kitlens staan onder de 500Euro op pixmania.

Gr IljaK