formaat aanpassen van digitale foto

• Robert

Hallo, ik heb een foto gemaakt en die heb ik willen laten afdrukken bij de Hema op formaat 13x19 cm, dat was namelijk een standaard maat voor hun.

Na dat ik ze ontvangen had bleek er een stukje van de bovenkant en van de onderkant af te zijn, terwijl op het orgineel wel voldoende ruimte boven en onder is.

Als ik de foto invoeg in Word en dan print krijg ik de boven en onderkant er wel goed op.

Aangezien het foto's zijn van de kinderen en ik die graag afgedrukt wil hebben incl de boven en onderkant van hun gezicht ;-) zou ik het fijn vinden als iemand mij kan helpen hoe ik kan voorkomen dat er boven en onder wat wegvalt.

Heb met het programma paint al een kleine witte balk onder en boven geplaatst maar dan lukt het ook niet omdat de breedte groter is dan de hoogte. (doe ik teveel balk aan de boven/onderkant dan kantelt de afdruk automatisch) Uitgeprobeerd bij een fotoprintmachine in de plaatselijke super.

Ik weet wel dat ik de volgende keer nog meer ruimte hou aan de boven/onderkant tijdens het fotograveren, maar zou het erg prettig vinden als ik dit probleem toch kan oplossen. Wie heeft er een oplossing?

Sorry voor de misschien wat onduidelijke uitleg maar ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven.

• efka

Ik denk je probleem te begrijpen. Veel afdrukcentrales verpesten foto's door ongevraagde dingen te dingen. Of ze croppen de foto naar hun printmaten en dan vallen er randen af. Of ze stretchen foto's naar hun formaat en verpesten daarmee de verhoudingen. Als je niet wil zelfprinten of naar een professionele printer wil (profotonet bijv.), dan moet je het volgende doen:

1. maak het canvas van je orgineel exact 13x19 (of de maat die je wil bestellen).

2. plaats binnen dat canvas je foto in de maat zoals jij die wil hebben.

3. voeg die lagen samen tot een nieuwe jpg.Je hebt dan een foto van precies 13x19 met (witte of de gekozen kleur van je canvas) randen waar het canvas groter is dan de foto.

4. laat die foto printen en snij later de randen eraf.

Succes

• Remco Jan

Of kies een winkel uit waar je wel gewoon voor een 4:3 verhouding terecht kan. AH (bijvoorbeeld) biedt ook 13x17 als standaard maat aan.

• Robert

hallo Efka,

Bedankt voor je antwoordt en ik denk inderdaad dat je mij goed begrijpt, maar kan je mij misschien vertellen hoe ik een “canvas” maak? Welk programma heb ik daarvoor nodig etc?

bedankt alvast voor de moeite.

• JeroenW

Photoshop.

Waarom ben je zo dol op de hema dat je dit soort dingen tolereert en je gaast aanpassen? Dit soort geintjes in een tijd waarin men keihard concurreert op de digitale afdruk markt zorgt ervoor dat ik gewoon naar een nieuwe leverancier overstapt.

• Robert

dacht dat het makkelijk was want ik kon dat on-line regelen en dan ter plekke ophalen. Zou een andere on-line zaak dat eventueel wel beter kunnen?

• efka

http://www.profotonet.nl/content.asp?path=o46cvl6a

of bij een echte fotograaf waar je nog aan de toonbank wordt geholpen. Kan je uitleggen wat je wil..

De rest (drogisten, kruideniers enz.) is goed voor vakantiekiekjes waarbij je net te hoge eisen stelt.

• JeroenW

Mogelijk wel.

Ga 's met je plaatselijke fotoboer praten. Veel drukken nog gewoon in de winkel af en steeds meer hebben de mogelijkheid om te uploaden en de volgende dag af te halen. ook kunnen ze je vertellen wat de grote afdruk centrale waar ze zaken mee doen wel en niet kan.

• Nikon Sjoerd

Zoals ik al een paar draadjes terug zei… geen Hema!

Probeer eens de fotoboer op de hoek met een 1 uur service en zeg wat je wil.

Iets duurder en misschien in 1x klaar… en nogmaals… geen Hema meer he!

Sterkte.

• efka

En o ja, wat ik nog vergat te schrijven. Ga met de rommel die hebt gekregen naar de Hema en vraag je geld terug. Ze hebben ongevraagd heel iets anders geleverd dan je hebt besteld. Voor zoiets hoef je niet te betalen.