aperture deel 2; tav remco jan

• Remco Jan

Voor dat soort dingen (lasso's en layers enzo) zijn Lightroom en Aperture inderdaad niet bedoeld. Vandaar dat Apple en Adobe zo slim zijn geweest om PS te kunnen aanroepen vanuit hun applicaties. Aperture en Lightroom bevatten vooral de fotografische hulpmiddelen die je vroeger in de doka ook tot je beschikking had.

En met layers doe je in feite op een hele ingewikkelde manier (als we het over fotografische bewerkingen hebben) wat Aperture en Lightroom heel simpel doen: non destructive werken.

• Rudo

Persoonlijk vind ik de sofware van Canon fijner werken, maar misschien ook omdat ik lightroom nog niet echt heb geprobeerd……. Maar qua dooelstelling zijn het ongeveer dezelfde programma's (Canon DPP en Lightroom)

Groetjes van Rudo

• Remco Jan

Maar DPP werkt hoogstwaarschijnlijk niet met de Nikon van Charlotte…

• Rudo

Nee dat denk ik ook niet, het was dan ook een opmerking die niet hulpvaardig was voor charlotte.

Groetjes van Rudo

• De Tobfotograaf

nu begrijp ik het niet meer, ik dacht dat verscherpen altijd op het laatst gebeurt.

kunnen jullie dan van een aantal bewerkingen de juistwe volgorde aangeven?

dan heb ik nog evej een vraag over verscherpen, dat doe ik nog met elements 4 en met onscherp masker. Na wat expirimenteren met straal en intensiteit enz zie je het effect op een voorbeeld veranderen. nu het probleem na 1x wat verandert te hebben, blijft het voorbeeld onverandert, dat betekent dus de foto afsluiten, openen en opnieuw onscherpmasker opstarten. dit is en heel irritant en arbeidsintensief. wie heeft hier een oplossing voor?