aperture deel 2; tav remco jan

• Charlotte

Nog een vraagje… ik heb dus nu ps 2 en lightroom. lightroom vind ik net niet zeg maar… mis echt het eerste venster van ps 2 voor de raw bewerking. wat vind jij van raw bewerking? beetje goed? heb intussen al het boek gekocht dus ga me eens goed inlezen!

• JeroenW

Lightroom is echt wennen. Sowiso moet je, vind ik, een flinke monitor (of liever 2) hebben om echt lekker met lightroom te kunnen werken.

Welk merk werk jij mee? Al 's de eigen RAW bewerkingstools geprobeerd?

• Charlotte

ik heb de grootste imac… jaar oud… goed uitgebreid kwa werkruimte etc…

werk nu dus met lightroom voor bouwen van mijn website en gebruik dit voor het bekijken van mijn geschotren series…. (ben niet computer wizz, maar vind hem best mooi: www.charlottedirkse.nl). Werk nu met ps 2 en heb net aperture 2 er op gezet en een boek gehaald. Ben nog altijd grootse fan van photoshop hoor… maar alles in 1 is wel heerlijk!

• Remco Jan

De manier van werken is fundamenteel anders. In PS begin je normaal gesproken om het RAW bestand om te zetten met Adobe Camera Raw om het dan vervolgens als PSD of TIFF weg te schrijven en verder te bewerekn. Bewerkingen in PSD of TIFF zijn echter “destuctive” (tenzij je met layers gaat werken), oftewel iedere bewerking tast het origineel onherstelbaar aan.

In Aperture breng je een verandering aan, bijvoorbeeld een aanpassing van de Levels, maar die wordt op een “non destructive” manier toegepast. Je kan de levels altijd weer terug zetten naar het origineel door domweg de functie Levels uit te vinken. Je bent dan weer terug bij het origineel. En dat geldt voor alle bewerkingen.

De manier van werken is dus behoorlijk anders, maar wel veel meer toegespitst op de manier zoals fotografen werken. Kwalitatief is de output net zo goed als van Photoshop. Wil je echter special bewerkingen uitvoeren dan heb je nog steeds PS nodig.

• JeroenW

Ik bedoelde welk merk camera?

• Charlotte

ow, oepsie :)

nikon d70

• Charlotte

ik zit nu al hele middag te kijken… mooi programma… maar mis inderdaad denk ik wat ik verder in ps doe… Zo mis ik het selecteren met lasso van deel foto om die dan te bewerken, terwijl niet geselecteerde gedeelte ongemoeid blijft…

• Rudo

Ik denk dat lightroom vooral geschikt is om je belichting en scherpte in raw aan te passen en die dan vervolgens op te slaan als JPEG. Die JPEG kun je dan in PS verder bewerken (met die lasso trucjes e.d.) Ik heb in lightroom ook niet kunnen ontdekken hoe je kunt layeren enzo……

Rudo

• Joop

Lightroom biedt één eenvoudige toepassing voor het beheren, aanpassen en presenteren van grote aantallen digitale foto's. Zo hoeft u minder tijd achter de computer door te brengen en hebt u meer tijd over achter de lens.

Het is dus een beheer programma voor je foto's. Waarbij je foto's kunt bewerken, maar dan op meerder foto's tegelijk dezelfde bewerking laten uitvoeren.

Photoshop is een bewerkingprogramma voor afbeeldingen. Dus niet alleen foto's.

Hiermee toonaangevende mogelijkheden voor beeldbewerking, zoals verbeterde gereedschappen voor kleurcorrectie, klonen en retoucheren.

Ook is het met CS3 is het mogelijk Niet-destructieve bewerkingen uit te voeren.

• JeroenW

Tja, dan zou ik op mijn beurt zeggen, probeer capture nx 's. Is even wennen maar ik vind het wel een heel fijne raw converter.