Wie gerbuikt hier aperture? zit er aan te denken…. wat zijn plus en min punten. gebruik nu (vooral voor selecteren etc) lightroom, maar niet echt tevreden…
Aperture is de engelse benaming voor het diafragma van je lens.
Bedoel je Apple Aperture software.
Nee dat gebruik ik niet.
De enige software die is gebruik is Canon DPP software, ACDSee en Adobe Photoshop Elements.
Voor het soteren en bekijken van foto's gebruik ik een hele oude ACDSee versie.
Kan er alles mee, bewerken doe ik met de Canon DPP software en heel soms met Photoshop Elements.
Een test op letsgodigitaal.org;
http://www.letsgodigital.org/html/review/apple/aperture/apple_aperture_review_NL1.html
Ik heb zowel Aperture als Lightroom gebruikt, maar sinds Aperture 2.1 er is, is dat de enige die ik nog gebruik.
Als je eenmaal door de leercurve heen bent kan je er ontzettend snel heel veel foto's mee verwerken. Vooral het werken in full screen is fantastisch.
Ik zou zeggen, gewoon de trial versie downloaden en eens een maandje proberen.
@remco jan;
kan je idd ook echt er mee bewerken? blijft kwaliteit foto's even goed als in PS? Ik heb vooralsnog altijd alleen maar PS gebruikt… Dus zit een beetje met die overstap. Lightroom doet op een of andere manier altijd dingen met mijn foto's zonder opdracht…. Maar voor wedpagina's bouwen ook wel weer handig (www.charlottedirkse.nl)
De basisbewerkingen kan je inderdaad met Aperture doen. O.a. :
Witbalans
Exposure
Levels
highlight&shadows
Color
Monochrome mixer
Noise reduction
Sharpening
Spot & Patch (vlekjes wegwerken)
enz.
Dus vooral de bewerkingen die je als fotograaf nodig hebt. Montages e.d. zit er niet in, daarvoor heb je echt PS nodig.
Als je zaken hebt veranderd kan je ook heel makkelijk terug. Stel dat je een foto met de monochrome mixer hebt omgezet naar zwart/wit, dan is het een kwestie van monochrome mixer uitvinken, en je die bewerking is ongedaan gemaakt (en andersom natuurlijk kan je het zo weer aanvinken).
Kwalitatief ontlopen de Adobe en Apple raw converters elkaar nauwelijks (dat is 1 van de grote verbeteringen in Aperture 2.
Verder kan je met Aperture ook snel website maken (minder keuze dan bij Lightroom), en albums maken, die je ook als PDF kunt opslaan zodat je die ook ergens anders dan bij Apple kunt laten afdrukken. Bij het maken van albums heb je volledige vrijheid qua layouts.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?