Zoomlens vraag

• mama van een lieffie

Goedenavond,

Ik ben sinds kort de gelukkige eigenaar van een Canon eos 400D. Super camera, en heb al heel wat zitten ‘spelen’ ermee. Het is nog de bedoeling om in het najaar een cursus te gaan doen, en dan hoop ik er nog meer mee te kunnen.

Maar, waar ik nu vooral tegen aan loop. is dat als ik een foto van mijn zoontje wil maken als hij bijv. in de zandbak zit, en ik op het terras, dat de 18-55mm lens dat niet haalt.

nu kan ik een “tamron 28-200mm AF zoomlens” overnemen van iemand, is dat wat? kan ik dan wel dat stuk overbruggen?

Graag jullie reactie/mening

mvg,

Diana

• Joop

Nee das niks, zijn van die superzooms. Vervorming en meer afwijkingen. Niet kopen.

Kun je beter even doorsparen en de 70-300 IS erbij kopen of de 70-200 f/4.

Verder heeft canon de Canon EF-S 55-250mm F4-5-5.6 IS wat ook een redelijk lensje voor zijn geld.

Een hele goede zoom zijn je benen, goedkoper kun je niet krijgen.

Maar met een zoom lens kun je ze heerlijk onbespied op de foto zetten.

• Dennis V

Sigma 70-300 APO versie ook zijn geld waard.

Maar het stuk 200-300mm wel zo min mogelijk gebruiken.

Dit i.v.m. de afnemende scherpte. Doe dan een stap extra naar voren.

70-200 f4 is helemaal een topper. 70-300 IS ook, maar voor beide zie je

dat ook terug komen in de prijs.

• De Tobfotograaf

de 70-200 f4 IS is super, het prijsverschil echt wel waard, maar let op lens met IS is optisch anders en een stuk beter dan de zonder IS

• Remco Jan

Misschien een beetje flauw, maar het beste is nog altijd om dichter naar het onderwerp te gaan. Als je dit soort foto's met een telelens maakt wordt het resultaat vaak een beetje vlak, door met een 18-55 dicht op de zandbak te gaan zitten krijg je veel dynamischere foto's.

Om Robert Capa te citeren: “If you're picture is not good enough, you were not close enough”

Maar mocht je om wat voor reden dan ook niet dichterbij willen of kunnen, dan kan je beste een 55-200 of 70-300 aanschaffen. Of dat Canon of een ander merk is hangt van het budget af.

• kompjoetervilozoov

Joop, begin je nu ook al.

TS zoekt een TELElens…..

• kompjoetervilozoov

In dit geval (ik ga uit dat je niet meteen >500€ wil uitgeven) adviseer ik de Canon EFs 55-250 of de Tamron 70-300 als het nog goedkoper moet.

Goed geschikt voor “terrasjesfotografie”

• efka

Inderdaad, op z'n hollands gezegd is het zoomen met je voeten nog steeds de beste methode. Kom maar uit je stoel op dat terras!!

Toegegeven daarnaast kan een tele(zoom) best handig zijn. Elke tele biedt waar naar zijn geld en ze hebben allen de specifieke karakter eigenschappen van tele (samendrukken, minder scherptediepte, groter risico op bewegingsonscherpte etc.). Die verschillen moet je kennen en beheersen om er bewust mee om te kunnen gaan. Dit is een van de verschillen tussen kiekjes maken en fotograferen.

• JohnF

Opstaan en dichterbij lopen.

JohnF

• JohnF

Hoi Remco Jan,

Precies mijn idee. Ik had het al geschreven voordat ik jou antwoord las.

Robert Capa kwam ook bij mij op.

JohnF

(Fotograaf bewust zonder telelens)