lichtsterkte

• Joop

De 50 mm is een vrij scherp lensje vanaf f/1.8 maar inderdaad afgeknepen op f/5.6 is hij op zijn scherpst. Maar veel verschil vanaf f/2.8 is er niet.

• Joop

Volgens mij zit het hem in het gebruikt glas. De kleuren geeft van de mark II iets natuur getrouwer weer. Verder zijn beide lensjes verder optisch gelijk opgebouwd, alleen de bouw van de behuizing. Ja daar is al veel over geklaagd.

• De Tobfotograaf

ik heb zelf ook de 50/1.4 juist omdat het wat prijs/kwaliteiverhouding erg goed is en zeker niet goedkoop. maar je krijgt waar voor je geld. zelf kan ik nog niet beoordelen wat het effect met een aps-c formaat doet want die heb ik nog niet.

mijn advies is zeker kopen als je het geld er voor hebt.

• De Tobfotograaf

PS de 1.4 heb ik liever dan de 1.2L

• efka

Beste Anja, alles heeft zo zijn voor en tegen, maar het advies dat jij hebt gekregen is van iemand die echt uit zijn nek zit te kletsen.

Als je met bestaand licht wil fotograferen kan je lens niet lichtsterk genoeg zijn. En ja, de concessie die je moet doen is de dof, maar dat kan een foto juist weer sterker maken. Als het licht het toelaat kan je natuurlijk altijd diafragmeren. Nagenoeg elke lens geeft met ca. 2 stops diafragmeren zijn beste prestaties. Juist bij portretten kan dit heel goed. houd je aan de hoofdregel van scherpstellen op de ogen. Er is niks mis met een 1.4 en de prijs/product afweging moet je echt zelf maken.

Succes met je keuze.