lichtsterkte

• Anja

Hallo,

Ik fotografeer een hele tijd met een sigma 18-200mm.

Wil nu een lens met een vast brandpunt aanschaffen en dacht aan de canon 50mm 1.4 (kinderen/portretten).

Wil zoveel mogelijk met bestaand licht werken

Nu laat ik me gisteren vertellen dat 1.4 geen zin heeft vanwege de scherpte/diepte en dat 2.8 meer dan genoeg is…………

Nu weet ik het niet meer!!

Hebben jullie tips?

bedankt alvast

groet,

anja

• JeroenW

Anja schreef:

>

>

>

> Hallo,

>

> Ik fotografeer een hele tijd met een sigma 18-200mm.

> Wil nu een lens met een vast brandpunt aanschaffen en dacht

> aan de canon 50mm 1.4 (kinderen/portretten).

Da;s meteen het andere uitereste! :-)

> Wil zoveel mogelijk met bestaand licht werken

> Nu laat ik me gisteren vertellen dat 1.4 geen zin heeft

> vanwege de scherpte/diepte en dat 2.8 meer dan genoeg

> is…………

>

Reken het 'ns uit met bijv. deze site: http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Voorbeeldje, een 50mm op 150centimeter van het onderwerp.

1.4:

Near limit 147.7 cm

Far limit 152.4 cm

Total 4.68 cm

1.8

Depth of field

Near limit 147.1 cm

Far limit 153 cm

Total 5.89 cm

2.8

Depth of field

Near limit 145.5 cm

Far limit 154.8 cm

Total 9.36 cm

Mijn ervaring is dat je met een 50mm wijd open best leuke foto's kan maken. Bij de meeste merken is een 1.4 een stuk duurder dan een 1.8. Qua lichtsterkte maakt dat niet heel veel uit. Wat je wel ziet is dat de 1.4 versie meestal wat mooier gebouwd is. Is dat je het geld waard? Dat moet je zelf maar weten.

> Nu weet ik het niet meer!!

>

> Hebben jullie tips?

50mm wordt vaak aanbevolen als de ideale portret lens. Da's niet voor iedereen waar. Ik zou je aanraden om die tamron 's op 50mm te zetten en kijken hoe die beeldhoek je bevalt (als je niet met je vingers van de zoomring kan afblijven desnoods stukje schildertape erop).

Er zijn ook genoeg mensen die liever een 85mm 1.8 gebruiken voor dit soort dingen.

• Rudo

Het klopt dat wanneer je met een diafragma fotografeert van 1,4 dat de gedeelt dat scherp is een stuk korter is dan wanneer je op 2,8 fotografeert, maar dat kan juist ook zijn charmes hebben doordat je met 1.4 ook een waziger achtergrond krijgt.

De 50mm f1.4 van canon kan ook met een diafragma van 2.8 gebruikt worden. Maar als je twijfelt, zou je eventueel ook naar de canon 50 f1.8 kunnen kijken. Die koop je voor ongeveer een kwart van de prijs (t.o.v. de 1.4) en kun je kijken of je het wat vindt en wellicht daarna alsnog de 1.4 aanschaffen. De 1.8 is wel wat minder in beeldkwaliteit en wat minder stevig dan de 1.4, maar ik denk dat de 1.8 qua beeld een stuk beter is dan de sigma 18-200. (ik heb zelf de 1.8 van canon en ben er meer dan tevreden over)

Het is maar een idee!

Maar de 1.4 is prima voor portretten en is een prima lens en je zal met een groot diafragma niet nsle een flitser nodig hebben, zeker niet als je de iso waarde ook nog op gaat schroeven richting 1600.

Groetjes van Rudo

• Joop

Je moet nooit teveel naar anderen luisteren.

Hoe lichtsterker je lens des te accurator is je AutoFocus.

Daar komt bij scherpte diepte zelf kunt regelen met je diafragma instelling.

Wil je iets meer scherpte/diepte gooi de f waarde op 2.8.

De 50 f/1.4 is een betere lens dan de 50 f/1.8 II

De eerste versie 50 f/1.8 met metalen fitting is een veel betere lens dan de mark II versie. Maar daar wordt tegenwoordig zo 150 euro voor geboden. Dus gewoon voor de 1.4 versie en je koopt je een uitstekende lens waar je jaren plezier aan zult beleven.

Hieronder de uitslag van een test.

EF 50mm f/1.4 USM

I am not alone in considering this the finest EF 50mm prime that Canon has made to date. It is well built, compact and focuses fast. Optical performance (resolution, microcontrast and bokeh) is superb. It has the most accurate and consistent autofocus of the lenses tested.

EF 50mm f/1.8 II

This is a cheaply constructed (largely plastic, no metal mount) lens that is very small and lightweight. Optical performance on the lens tested was superb, although there was considerable more variability in autofocus function than with the other two lenses. I plan to continue to carry it in my lightweight kit with a 5x consumer zoom for times when I need to shoot unplanned portraits at f/2 or f/2.8.

Volledige test vindt je hier http://www.wlcastleman.com/equip/reviews/50mm/index.htm

• JeroenW

Bij nikon is dat ook zo trouwens. De eerste versie van de 1.8 was veel beter gebouwd dan de latere twee.

• Remco Jan

Ik heb momenteel de nieuwste versie van de 1.8 en in het verleden heb ik het eerste exemplaar gehad. De eerste was mechanisch inderdaad wat beter, maar optisch kan ik geen enkel verschil ontdekken.

• JeroenW

Is er ook niet, dat ding is sinds de Ai-S versie niet wezelijk veranderd.

• kompjoetervilozoov

Joop schreef:

>

> De eerste versie 50 f/1.8 met metalen fitting is een veel

> betere lens dan de mark II versie.

Volgens alles wat mij daarover ooit onder ogen kwam zijn die Mark 1 en 2 optisch identiek.

De 1 zit wat steviger in elkaar , that's it.

• Dennis V

De 50mm 1.8 in mijn bezit levert pas vanaf f5.6 scherpe platen, zodat

je “weinig” met het diafragma kan spelen.

De 85mm 1.8 (3-4 zo duur) is gelijk scherp, maar hiervoor heb je wat meer ruimte nodig.

Hoe de 50mm 1.4 optisch gezien is weet ik niet.

• Rudo

Mijn 1.8 is wel direct vanaf 1.8 scherp…… Ik less inderdaad op internet wel dat er veel verschillen zijn in de optische kwaliteit van die lens.

Rudo