datum op foto

• azalaia

Ik heb 420 vakantiefoto's gemaakt en halverwege de vakantie heb ik kennelijk de datum op de foto's gezet in de veronderstelliong dat die datum alleen in de camera te zien zouden zijn maar verder niet als ik de foto's op internet zou zetten.

Bij de laatste 50 foto's staat de datum rechtsonder op de foto's.

Ik heb de datum inmiddels uit mijn toestel gehaald, maar hoe haal ik nu die datum van de foto's eraf die ik op pacasa heb gezet.

Is daar een programaatje voor.

Ik kan een beetje manupileren, kleuren aanpassen enzo, maar ik zie nergens hoe je de datum digitaal kan wissen.

Als ik papieren afdrukken wil maken, moet eerst die datum eraf zijn want dat is erg storend.

azalaia

• JeroenW

Tja, ik snap ook echt niet waarom fabrikanten die functie nog aanbieden. Met een bewerkingsprogramma met kloon gereedschap kun je wat proberen

• azalaia

Ik heb photoshop Adobe geïnstalleerd, maar nu weet ik nog niet hoe ik dit programma moet gebruiken om die datums eraf te halen.

Ik ben een leek op dit gebied.

Ik kan wel gaan knippen en bijsnijden in die foto's, maar dan gaat er soms een hele hand af en dat is niet de bedoeling.

azalaia.

• Joop

Net zoals JeroenW schrijft, in Photoshop zit een kloonstempel.

Gebruik dit om de datum weg te werken.

Je kopieerd dan de omliggende beeld over de datum tekst heen.

• azalaia

Hoe ziet dat kloonstempel er uit zodat ik het kan herkennen?

Sorry voor mijn onwetendheid; ik heb dit nog nooit bij de hand gehad.

azalaia

• azalaia

Ik heb adobe photoshop CS .zip gedownload, is dit wel de juiste geweest?

azalaia

• De Tobfotograaf

als het goed is heb je een venster met icoontjes, daar zit een stempel bij

(heel toepasselijk lijkt die op een datumstempel) die klik je aan

de cursor plaats je op een te copieren lokatie en dan met ALT op die plek klikken,

daarna de cursor op de goede plek zetten en nogmaals klikken.

let op dat je niet te grote plekken tegelijk kloont.

de grootte is met een icoon boven in de balk instelbaar, maar ook is rand (hard of zacht) in te stellen, kies meestal niet voor harde randen

ook zijn bepaalde “patronen” en diameters te kiezen.

succes

• Joop

Of druk op F1 in Photoshop en dat is de help funktie.

• De Tobfotograaf

maar dan nog zul je zelf het werk moeten doen

fotosjop doet het niet voor jou

• azalaia

Ik heb het zo gedaan: de foto's die een randje aan de onderkant konden missen heb ik digitaal bijgeknipt, bij de foto's waar de datum niet hinderlijk in het oog viel, heb ik de datum laten zitten.

Dat photoshoppen moet ik nog leren, vooral het het wegwerken van een detail.

azalaia