Advies voor fotoformaat

• Pim

Goede dag. Ik zit al een poosje met een vraag. Ik werk met een D200 van nikon en schiet mijn foto's met een resolutie van 3872x2592 pix. In fotoshop cs2 (engels) staat bij image een image size en canvas size. Standaard staat de image size op 3872x2592 pix en 32,78x21,95 cm met 300 pix/inch. Canvas image staat op 32,78x21,95 cm.

Vraag 1: Wat is de max afdrukmaat als ik de foto onbewerkt afdruk? 32,78x21,95 cm??

Vraag 2: Kan ik zo maar het formaat bij image veranderen in bv 75x50cm??

Vraag 3: Wat is het verschil tussen size en canvas? Ik zie dat het canvas word aangepast als ik de size verander.

Vraag 4: Tot hoever kan ik gaan met vergroten zonder dat ik verlies krijg?

Alvast dank voor de reacties. groeten Pim

• Dennis V

1. A3 moet sowieso lukken.

Groter kan ook, maar dan ga je rekening houden met de kijkafstand.

2. Vanuit NEF kan je ver gaan, maar het max is mij onbekend.

3. Size ligt op canvas. Canvas past zich aan, aan de size. Andersom niet.

Hiermee kan je bijvoorbeeld heel snel een witte rand om je foto creeren.

4. Geen idee.

• JohnF

Foto vergroten bij resize, instelling bicubisch verscherpen (staat onderaan in dat menu). Foto dan gewoon aanpassen/uitsnijden op 75x50cm. Niemand die het ziet. Hoe groot zonder verlies, wat je camera aangeeft op 300dpi. Meer heb je niet. Alles daarboven worden er pixels bijberekend. De vraag is dus: hoe groot voordat je het gaat zien. Antwoord: geen idee. Ik heb met de D100 wel tot 50x60 af laten drukken zonder dat je zag dat het “maar” een 6 Mp camera is.

JohnF

• Remco Jan

Ik heb onlangs een 6 MP foto van mijn D70 ge-extrapoleerd naar 75x50cm @ 300 dpi, en het resultaat is beter dan wat ik ooit op kleinbeeld film heb gehaald. Met een D200 moet dit formaat dus zeker lukken.

• Nikon Sjoerd

Heb je dan net als Remco Jan het beeld ge-extrapoleerd of niet?

• kompjoetervilozoov

4 Je kan onbeperkt vergroten zonder verlies.

Natuurlijk worden kleine gebreken in het plaatje beter zichtbaar naarmate je groter afdrukt.

Van veliezen is GEEN sprake bij vergoten.

• kompjoetervilozoov

Dat toont weer eens aan wat ik altijd beweer:

Schieten je pixels wat tekort, dan kan je straffeloos er wat bij maken, hoewel dit door de kuddedieren wordt tegengesproken.

Kuddedieren, ik wacht op u en lust u rauw…..Remco Jan schreef:

• De Tobfotograaf

ik heb zelf ooit eens een dia gescand, waarvan een deel ontbrak. om weer aan het formaat 3:4 te komen heb ik gewoon met klonen 10% er bij gefantaseerd, gewoon om eens te proberen. Het resultaat viel niet tegen

• Dennis V

Dit kwam ik ergens op internet tegen.

Voor m'n gevoel vind ik de 40dpi beetje laag gekozen, maar volgens mij

kunnen anderen hier inhoudelijk meer over vertellen.

Schiet maar op onderstaand verhaal zou ik zeggen:

Een rekenvoorbeeld.

Stel je hebt een foto met een resolutie van 1632 x 2127 (2,61 MB groot).

Je wilt deze op een doek van 100 x 150 cm afdrukken.

100 cm = 39,4 inch (100 : 2,54). De afdrukkwaliteit van het doek zal dan 1632

(aantal dots of pixels) : 39,4 (aantal inch) = 41,4 dots per inch (dpi) zijn.

Als je er vanuit gaat dat men bij het drukken van folders een minimale afdruk- kwaliteit van 300 dpi gebruikt dan is 41 dpi best weinig. De afdruk zal dus al redelijk korrelig zijn, maar nog net aanvaardbaar voor het blote oog wanneer je van een afstand naar de afbeelding kijkt. Kies je een lagere resolutie (of een grotere afrduk) dan zullen er nog minder dpi te zien zijn, en zal de vergrootte afdruk dus veel te korrelig zijn. Zelfs van een afstand.

Dezelfde foto afdrukken op een formaat van 50 x 75 cm geeft het volgende resultaat: 50 cm = 19,7 inch (50 : 2,54). De afdrukkwaliteit is in dat geval: 1632 : 19,7 = 82,8 dpi.

Maak dus zelf de afweging of je de kwaliteit van de foto goed genoeg vindt om deze inderdaad heel groot op doek af te drukken.

• Nikon Sjoerd

Voor een doek heb je echt geen 300dpi nodig.