Welke camera en lens voor een beginner die op een fotografiecursus wil

• Bjurrre

Beste bezoekers aan dit prikbord,

Ik heb al het een en ander gelezen over spiegelreflexcamera's enzovoort. Maar ik kom er niet helemaal uit welk toestel voor mij ideaal zou zijn, of daar tenminste enigszins in de buurt komt. Ik ben dus op zoek naar raad voor mijn specifieke geval. Hieronder zet ik mijn doeleinden en wensen onder elkaar. Ik hoop dat iemand me kan vertellen welke spiegelreflexcamera met welke lens etc. iets voor mij zou zijn.

- Ik fotografeer mijn hele leven al erg veel. Het is echt een hobby van me. Ik heb in het verleden al eens een spiegelreflexcamera gekocht, nog in het pre-digitale tijdperk. Maar ik had destijds niet genoeg vrije tijd om me er echt in te verdiepen. En toen de digitale camera's de wereld veroverden, heb ik dat ding ook niet of nauwelijks aangeraakt en ben ik overgegaan op digitale camera's. Ik heb ze in allerlei soorten en maten gehad, maar nooit een digitale spiegelreflexcamera. Maar ik wil nu meer. Ik loop namelijk steeds opnieuw tegen de grenzen van de ‘gewone’ camera's aan.

- Omdat ik de vorige keer wat moeite had met het bedienen van een spiegelreflexcamera ben ik van plan aan allerlei cursussen te gaan deelnemen. Ik wil het dus heel serieus gaan aanpakken.

- Mijn budget maakt het in elk geval mogelijk om camera's als de Canon EOS 450D, de Sony A350 en de Nikon D60 (over die drie heb ik al een hoop goeds gelezen) aan te schaffen in combinatie met een lens waarmee ik aan cursussen kan deelnemen. Een lens dus waar je veel dingen mee kunt. Ik wil in de toekomst wel andere specifiekere lenzen gaan kopen. Als ik wat verder gevorderd ben. Dus zou het handig zijn als er een hoop lenzen op de camera/body passen.

Alvast héél erg bedankt voor al uw moeite!

Groeten,

Bjurrre

• Nikon Sjoerd

Ga voor een Nikon (hier heb ik een persoonlijke voorkeur voor) of een Canon. Die Sony lekker laten liggen.

• JeroenW

Nikon D40 en D60 zijn bedoeld voor de beginner. Op http://www.nikondigitutor.com/index_eng.html kun je een indruk kijken daarvan.

• Joop

De Canon 450D met de 18-55 IS of de Canon 1000D met 18-55 IS zijn bedoeld voor de beginner.

Maar het maakt niet uit als je nu Canon of Nikon kiest. Sony, ja ik heb hem in de handen gehad is mij zwaar tegengevallen. Zou dit niet iemand snel aanraden.

Let op voor Canon en Nikon zijn de meenste lenzen en accessiores te verkrijgen zowel nieuw als tweede hands.

• Bjurrre

Mensen, alvast bedankt voor jullie snelle reacties!

Wat de lens betreft: ik kan het beste beginnen met een 18-55? Daar kan ik al van alles mee doen? Van portretten, bloemen en actiefoto's (kleine kindjes die aan het springen zijn, etc.) tot vergezichten?

• Dennis V

Tamron 28-75 f2.8

Kitlens loop je (later) op vast met wat minder licht.

• kompjoetervilozoov

Hangt af van wat je fotografeert.

Starten op 28mm geeft heel vaak een vervelende beperking, heb je meer last van dan beperkte lichtsterkte.

Ik heb heel lang gedaan met een 28-70 op een Canon 10D en had voor de groothoek een 19-35, maar die laatste bleef te vaak in de tas omdat je voor 1 shotje niet wil wisselen.

• kompjoetervilozoov

Dat is een prima bereik voor heel veel onderwerpen.

• Dennis V

Ik zag portret en macro.

Met de 2.8 kan je wel een lekkere dof creëren.

Kan eventueel via Marktplaats een kitlens voor 40,- op de kop tikken.

Dat dan bedoeld voor de 18-28mm op te vangen.

Maar voor de meeste gevallen is vanaf 28mm voldoende.