he, dat is jammer, er had een 4kant eh rechthoek in het midden van het witte vlak moeten komen te staan, nou ja dat is weer echt TOBBEN
NEE !!!
De reden is heel simpel, aan beeldhoek en brandpuntsafstand van de lens veranderd niks. Alleen je sensor is kleiner, dus je beelduitsnede is ook kleiner ten opzichte van een Full frame camera.
Een 24-105 lens is en blijft een 24-105 op een cropcamera alleen je gebruikt niet de gehele beeldcirkel.
Dit zou heel mooi zijn de natuurkundige lens eigenschappen veranderen door een kleiner sensor te gebruiken.
Bron: www.dslrwereld.nl
Auteur: Pinkie and some brain
Toch klopt het wel. De ideale sluitertijd is ook afhankelijk van de cropfactor. Je moet in de discussie over de cropfactor twee dingen in de gaten houden:
1. het perspectief van de lens.
2. de beeldhoek op de sensor.
Je hebt gelijk in je stelling dat de eigenschappen van de lens niet veranderen. Het perspectief van de lens blijft dus gelijk. Immers, de optiek van de lens veranderd niet. Wat echter wel veranderd is je beeldhoek. We kunnen aan elk brandpunt een beeldhoek hangen. Als je dan een uitsnede neemt uit het beeld dat de lens uitgeeft neem je dus een uitsnede uit de eigen beeldhoek van het objectief. Daarmee verleng je eigenlijk je brandpuntsafstand.
Dit kan je ook in een formule uitwerken:
met dank aan wikipedia
in deze formule is d de diagonaal van het filmoppervlak en f de brandpuntsafstand. Als ik deze formule uitreken voor een 400mm lens op kleinbeeld, krijg ik een beeldhoek van 6,19 graden. Daarmee heb ik nu dus de eigen beeldhoek berekent van een 400mm objectief op precies kleinbeeldformaat.
Als ik nu deze truc uithaal voor een 1,6 cropsensor krijg ik een beeldhoek van 3,82 graden. Dit houdt dus in dat je simpelweg een kleinere beeldhoek hebt dan je eigenlijk zou moeten hebben met een 400mm lens.
Als je nu deze beeldhoek weer terug rekent naar een brandpunt op kleinbeeld zal je zien dat je op een brandpunt van ongeveer 640 mm uitkomt (afwijking door rekenfouten). Oftewel de brandpuntsafstand maal 1,6! Dit houdt in dat hoewel je perspectief niet veranderd je beelduitsnede wel gelijk is aan een objectief van 640 mm. Daarom krijg je meer last van bewegingsonscherpte in je platen.
Volgend punt om te onthouden is dat ‘de sluitertijdenregel’ bepaald is op kleinbeeld. Ergo voor een 400mm objectief op een cropsensor zal je in je sluitertijd moeten compenseren voor je cropfactor om scherpe platen te krijgen.
Iedereen die wel eens tussenringen gebruikt heeft zal dit beamen. Wat je met tussenringen eigenlijk doet namelijk is een kleinere beelduitsnede nemen uit het beeld wat het objectief uitgeeft. Geloof mij, als ik op een 50mm met de twee grootste tussenringen zit kan ik het vergeten dat ik op 1/60 een scherpe plaat maak. Dan moet ik echt fiks omhoog in sluitertijd. Met een cropsensor doe je eigenlijk hetzelfde alleen dan al met je sensor en zal je dus moeten compenseren voor je sluitertijd.
——-
Ik blijf hoe dan ook rekening houden met de cropfactor i.c.m. sluitertijd.
Gr. Dennis
Fout in de tekst van mij;
“aan beeldhoek en brandpuntsafstand van de lens veranderd niks”
moest zijn
“aan beeld en brandpuntsafstand van de lens veranderd niks” Allen de uitsnede zal kleiner zijn dan van full frame.
Beeldhoek veranderd maar dat is logisch want je sensor is kleiner. Door de veranderde beeldhoek zal wel je bokeh van je foto's veranderen tov full frame.
Maar je brandspuntafstand niet. Die is bepalend.
Maar als ik jou minimum sluitertijd regel zou gebruiken zou dat 2/3 tot een 1 stop schelen op mijn minimale sluitertijden tov full frame.
Maar er zijn hierover al zoveel discussies gevoerd op de diverse forums en men komt er niet uit.
Als alleen de brandpuntsafstand bepalend zou zijn voor de gevoeligheid voor bewegingsonscherpte, dan zou een camera als een Panasonic weetikveel met een 12x zoomlens tot (equivalent)
400 of 500 mm helemaal geen stabilistatie nodig hebben.
De beeldhoek is bepalend voor het effect dat een kleine beweging op het beeld heeft,dat is gewoon uit te rekenen.
DennisV heeft het bij het rechte eind, en dat wordt bevestigd door de “deskundologen”
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?