beste Spiegelreflex camera voor 1200 eur gezocht!

• sascha

hallo,

wij zijn op zoek naar het meeste waar voor ons geld, wij willen in totaliteit zo'n 1200 eur uitgeven, hier moet een lens bij inzitten voor dit bedrag. Wat is de beste koop? Scherpte & natuurgetrouwe kleuren zijn voor ons van zeer groot belang.

Wij hebben op dit moment een Nikon D 80 op het oog met AF-S DX VR 18-200m lens. Deze camera is wel uit 2006 maar valt nu binnen ons budget, of kunnen we beter voor een canon eos 450d gaan???

Wij horen graag uw advies!

met vr gr

sascha

• Joop

Er bestaan geen beste spiegelreflex camera. D80 is een zeer goede body.

Het is trouwens nooit de body die de kwaliteit van de foto bepaald maar de lens.

Wil je scherpte en natuurgetrouwe kleuren koop dan eens een goede lens. Hoe beter des te meer geld je zult kwijt zijn.

bv Nikkor AF-S 24-70mm F 2.8 G ED a 1500 euro's

• Ad

Wat ga je doen met de camera?

Huis tuin en keuken plaatjes maken of heb je iets speciaals voor ogen.

Een 450D vind ik persoonlijk erg goed.

Canon's manier van JPEG schrijven vind ik beter dan die van Nikon. Maar dat verschil is eigelijk heel klein.

Verwacht je veel in beperkt licht te fotograferen dan valt de keuze voor mij echt op Canon.

Dit is dan wel weer duidelijk zichtbaar verschil.

Objectieven is heel erg belangrijk.

Uiteraard heb je met het budget wat je aangeeft een beperking.

Daarom dus ook de vraag wat je wilt gaan doen.

Ik heb zelf nog niet zolang geleden een Sigma 18-200 helemaal afgebrand, en daarna een Sigma EX 50-150 2.8 gekocht die ik beter vindt dan de meeste L objectieven van Canon.

50-150 is dan weer een rare maat maar voor mij perfect.

Wat meer informatie zou dus wenselijk zijn.

• JeroenW

Ad schreef:

>

> Wat ga je doen met de camera?

De belangrijkste vraag.

> Huis tuin en keuken plaatjes maken of heb je iets speciaals

> voor ogen.

> Een 450D vind ik persoonlijk erg goed.

Nadeel daar vind ik dat 'ie niet zo lekker vasthoud als je grote handen hebt.

> Canon's manier van JPEG schrijven vind ik beter dan die van

> Nikon. Maar dat verschil is eigelijk heel klein.

En dat verdwijnt als je op RAW overstapt.

> Verwacht je veel in beperkt licht te fotograferen dan valt de

> keuze voor mij echt op Canon.

> Dit is dan wel weer duidelijk zichtbaar verschil.

>

Daar heb je helaas wel weer gelijk in. Dan hebben we het wel over echt beperkt licht en hogere iso's.

> Objectieven is heel erg belangrijk.

> Uiteraard heb je met het budget wat je aangeeft een beperking.

> Daarom dus ook de vraag wat je wilt gaan doen.

> Ik heb zelf nog niet zolang geleden een Sigma 18-200 helemaal

> afgebrand, en daarna een Sigma EX 50-150 2.8 gekocht die ik

> beter vindt dan de meeste L objectieven van Canon.

> 50-150 is dan weer een rare maat maar voor mij perfect.

>

En dan zie je weer hoe persoonlijk dat is. Ik ben helemaal dol op m'n 28-105 maar ik ken ook mensen die bijna vergroeit zijn met hun 17-50 en ik ken iemand die heel tevreden is met een 35-70.

Als hobbyist kun je meteen beginnen met te proberen een goede lens aan te schaffen. Je kan er ook voor kiezen om eerst 's wat te doen met een goedkoop kitlensje zoals de 18-55. Haal je niet het uitereste uit je spullen maar kan je wel op een vrij goedkope manier ontdekken wat bij je past.

• Ad

Wat heb jij toch met dat vasthouden van een Canon?

Met kolenschoppen kun je de 450 nog goed vasthouden en bedienen.

Ik had laatst even een D50 vast en het verschil met een 450 is werkelijk 0,0

Ik heb zelf geen 450 maar en vind al die hobby body lastig, maar dat is voornamelijk omdat ik een veel hoger gewicht gewend ben.

Maar formaat of bediening zie ik echt geen probleem in.

Vraag ik me toch af Jeroen, hoe hou jij dat ding vast?

• Ves

Ik vind dat Jeroen een punt heeft.:)

Een nikon ligt beter in de hand dan een canon camera qua formaat.

En ik heb echt normale handen.

• JeroenW

Misschien niet goed. Ik vind ‘t alleen frappant dat Canon vanaf de xxD camera’s maakt die echt heerlijk in de hand liggen. Overigens is de D50 ook niet super op dat gebied.

• JeroenW

Dan nog is het natuurlijk de vraag hoe belangrijk je dat vind. Voor mij als hobbyist moet de pret beginnen als ik de camera oppak. Ik kan me voorstellen dat dat voor Ad toch anders is.

• Ad

Heel vreemd.

• De Tobfotograaf

is dat inclusief optiek? of zonder?

Is het zonder optiek, dan zou ik voor Canon gaan. Wil je ook op het gebied van optiek het beste, dan ben je bij nikon erg duur uit en bij canonduur. de zgn B-merken komen wat kwaliteit betreft dicht in de buurt van de top-merken, zo heeft een van die B-merken een objectief dat op enkele punten beter scoort dan een bepaald type van nikon, maar wel 1000€ goedkoper is. naar verhouding met prij/kwaliteit komt canon beter uit de bus t.o.v. B-merken.

Inmiddels kan men duidelijk spreken van de B van Beter, maar dan wel beter in vergelijking met toen.