error 01

• John

Op Google wordt ik soms ook niet veel wijzer asl er een raar probleem zich voordoet. Misschin kunnen jullie mij helpen.

Sinds een aantal weken heb ik een EOS40d. Tenslotte heb ik al alles van Canon. Vandaar.

Echter, naast de Lenzen van Canon zelf ben ik ook in het bezit van een tweetal lenzen van Sigma. namelijk de 20 mm f1.8 en de 170-500mm. Die laatste lens geeft een foutmelding die blijkbaar vaker voorkomt, maar waarvan de oplossing mij tot nu toe duister is.

Het is het probleem van het op het laatste moment mee delen dat de communicatie met de camera niet mogelijk is omdat de contactpunten vuil zijn. Ze zijn echter niet vuil. Voor zover ik kan zien overigens.

Op dit moment zit er de eerste versie van de firmware op, maar ik heb hierover iets gelezen dat de laatste firmare de camera niet laat functioneren. Maar misschien heb ik het mis.

• Rudo

Ik heb zelf de 40D met de laatste firmware er op, en die doet het prima.

Ik ben een fervent bezoeker van de engelse foto fora, maar hebt niets gelezen over het probleem dat jij hebt.

Ben je al teruggegaan naar de winkel met je camera en of lens?

Rudo

• kompjoetervilozoov

Als ik het goed heb is dat een alweer wat oudere lens en lijdt ie aan het vermaledijde Sigma syndroom,,,,

Sigma wenst geen geld te betalen voor een licentie om objectieven te maken voor andere mounts, dus probeert men het zelf maar werkend te maken.

Dit kan een tijdje goed gaan, maar als er een kleine wijziging komt in het aansturingsprotocol, gaat het fout.

Doorgaans kunnen lenzen nog wel aangepast worden (dure en niet al te oude)

Kan je opvragen bij Sigma.

• John

Het is inderdaad enen wat oudere lens en geschikt voor waarschijnlijk de 5D en 1serie van Canon.

Maar het pobleem is niet nieuw. Via Google ben ik op engelstalige fora dit zelfde probleem ook tegen gekomen. Geen van allen had een goed antwoord buiten de opmerking om de contactpunten goed schoon te maken.

• Remco Jan

Wil Sigma geen licentie kopen, of wil Canon deze niet verstrekken?

• kompjoetervilozoov

AFAK kost het ze teveel geld, maar ik heb ook wel eens ergens gelezen dat Canon geen licenties uitgeeft.

Oudere Tamron en Tokina lenzen geven minder problemen, maar misschien zijn die gewoon beter in reverse-engineering.

Wie het weet mag het zeggen….