Ik ben op zoek naar een vervanger van mijn huidige camera (Fuji Finepix S 3000) en zit er aan te denken over te stappen op een spiegelreflex. Maar het aanbod is zo groot dat ik het lastig vind te bepalen welke.
Ik wil een andere camera, omdat ik me verder wil verdiepen in het fotograferen en met name de trage reactietijd van de S3000 me stoort. Ik probeer al vaak de handmatige functie te gebruiken om te experimenteren met sluitertijd en diafragma (de camera heeft daarin alleen weinig keuzemogelijkheden.
Binnenkort wil ik een fotocursus gaan doen om me de technieken van het fotograferen beter onder de knie te krijgen.
Ik gebruik de camera o.a. op het circuit voor foto's van autoraces, daarnaast gaat mijn interesse vooral uit naar landschaps/natuurfotografie. Ook macrofotografie spreekt me erg aan, maar dat krijg ik met mijn huidige camera niet goed voor elkaar (kan ook aan mijn onervarenheid liggen). Eind dit jaar ga ik op vakantie naar Australie, waar ik toch wel graag mooie beelden wil gaan schieten.
Mijn vragen:
- welk merk (heb al gehoord dat de kitlenzen van Canon minder goed zijn dan van andere merken) hebben jullie goede ervaringen mee en past bij mijn wensen/ervarenheid?
- Ik zag dat Olympus lichte/compacte spiegelreflexen heeft (410 en 420), wat vinden jullie van deze camera's?
- wat voor objectief erbij? Soms zijn er aanbiedingen voor een lens van 18-200, maar wat is de kwaliteit hiervan? Is het beter om in die range 2 lenzen aan te schaffen?
- Of is een spiegelreflex nog een brug te ver en kan ik beter weer kiezen voor een hybride model? Of is het risico dan groot dat ik over een paar jaar weer een andere camera wil?
Graag jullie advies, zodat ik het bos weer zie door de bomen. Zal sowieso binnenkort bij een fotozaak langs (wil de camera's toch even vasthouden/testen), maar vindt het fijn om daar een beetje voorbereid naar toe te gaan.