welke spiegelreflex?

• corrie

Ik ben op zoek naar een vervanger van mijn huidige camera (Fuji Finepix S 3000) en zit er aan te denken over te stappen op een spiegelreflex. Maar het aanbod is zo groot dat ik het lastig vind te bepalen welke.

Ik wil een andere camera, omdat ik me verder wil verdiepen in het fotograferen en met name de trage reactietijd van de S3000 me stoort. Ik probeer al vaak de handmatige functie te gebruiken om te experimenteren met sluitertijd en diafragma (de camera heeft daarin alleen weinig keuzemogelijkheden.

Binnenkort wil ik een fotocursus gaan doen om me de technieken van het fotograferen beter onder de knie te krijgen.

Ik gebruik de camera o.a. op het circuit voor foto's van autoraces, daarnaast gaat mijn interesse vooral uit naar landschaps/natuurfotografie. Ook macrofotografie spreekt me erg aan, maar dat krijg ik met mijn huidige camera niet goed voor elkaar (kan ook aan mijn onervarenheid liggen). Eind dit jaar ga ik op vakantie naar Australie, waar ik toch wel graag mooie beelden wil gaan schieten.

Mijn vragen:

- welk merk (heb al gehoord dat de kitlenzen van Canon minder goed zijn dan van andere merken) hebben jullie goede ervaringen mee en past bij mijn wensen/ervarenheid?

- Ik zag dat Olympus lichte/compacte spiegelreflexen heeft (410 en 420), wat vinden jullie van deze camera's?

- wat voor objectief erbij? Soms zijn er aanbiedingen voor een lens van 18-200, maar wat is de kwaliteit hiervan? Is het beter om in die range 2 lenzen aan te schaffen?

- Of is een spiegelreflex nog een brug te ver en kan ik beter weer kiezen voor een hybride model? Of is het risico dan groot dat ik over een paar jaar weer een andere camera wil?

Graag jullie advies, zodat ik het bos weer zie door de bomen. Zal sowieso binnenkort bij een fotozaak langs (wil de camera's toch even vasthouden/testen), maar vindt het fijn om daar een beetje voorbereid naar toe te gaan.

• Rudo

Voordat je al je vragen beantwoord kunnen worden, lijkt het me handig dat je eerst voor jezelf je budget bepaald en de mensen hier dan ook laat weten.

Ik heb vroeger ooit eens een konica minolta Z3 gehad en ben daarna overgstapt naar een hybride model voor ik overstapte op een spiegelreflex. Achteraf bekeken had ik wat eurootjes kunnen besparen door direct over te stappen naar een spiegelreflex omdat de bediening van die hybride die ik had (panasonic FZ30) best uitgebreidde bedieningsmogelijkheden had, die een reflex ook heeft.

Maar dat is persoonlijk natuurlijk…….

Groetjes van Rudo

• JeroenW

corrie schreef:

>

> Ik gebruik de camera o.a. op het circuit voor foto's van

> autoraces, daarnaast gaat mijn interesse vooral uit naar

> landschaps/natuurfotografie. Ook macrofotografie spreekt me

> erg aan, maar dat krijg ik met mijn huidige camera niet goed

> voor elkaar (kan ook aan mijn onervarenheid liggen). Eind dit

> jaar ga ik op vakantie naar Australie, waar ik toch wel graag

> mooie beelden wil gaan schieten.

>

> Mijn vragen:

> - welk merk (heb al gehoord dat de kitlenzen van Canon minder

> goed zijn dan van andere merken) hebben jullie goede

> ervaringen mee en past bij mijn wensen/ervarenheid?

Kitlenzen zijn altijd een compromis tussen prijs en kwaliteit. Voor wat je ervoor betaald krijg je een heel aardig stukje glas. De nieuwste generatie kitlenzen van Canon en Nikon presteren op papier uitstekend. En een kitlens is ook bedoeld dat je meteen aan de gang kan en kan ontdekken wat je echt wilt. Ik heb bijv. voor een 28-105 als standaard lens gekozen maar ik ken ook mensen die veel beter uit de voeten kunnen met een 17-50.

> - Ik zag dat Olympus lichte/compacte spiegelreflexen heeft

> (410 en 420), wat vinden jullie van deze camera's?

Prijs/kwaliteit dik in orde, alleen het moet je liggen dat toch wat aparte systeem van olympus.

> - wat voor objectief erbij? Soms zijn er aanbiedingen voor

> een lens van 18-200, maar wat is de kwaliteit hiervan? Is het

> beter om in die range 2 lenzen aan te schaffen?

Een 18-200 (zoals die hele mooie van nikon) is ideaal als je weinig mee wil nemen. Het is altijd een compromis tussen prestatie's en gemak. De hele goedkope superzooms (Want zo heten dat soort lenzen) zou ik vermijden.

> - Of is een spiegelreflex nog een brug te ver en kan ik beter

> weer kiezen voor een hybride model? Of is het risico dan

> groot dat ik over een paar jaar weer een andere camera wil?

>

Da's een vraag die je zelf moet beantwoorden. Het is geen garantie voor mooie foto's maar wel een prettigere manier om met je hobby bezig te zijn.

Prijsverschil tussen de hybride camera's en de instapmodellen is wel erg klein tegenwoordig.

> Graag jullie advies, zodat ik het bos weer zie door de bomen.

> Zal sowieso binnenkort bij een fotozaak langs (wil de

> camera's toch even vasthouden/testen), maar vindt het fijn om

> daar een beetje voorbereid naar toe te gaan.

:-) Ga ik het nog lastiger maken. Echt slechte camera's worden niet meer gemaakt in de beginnersklasse. Stel jezelf een budget en hou ook rekening met een tasje, geheugenkaarten en dat soort dingen. Kijk ook 's rond (nieuw en evt. 2e hands) wat extra lenzen kosten voor het platform wat je op het oog hebt. Een macrolens bijv.

Vergeet je gevoel ook niet, een camera (en het hele systeem eigenlijk) moet je liggen. Je hoeft er je brood niet mee te verdienen maar wel lol mee hebben.

Heb je iets op het oog kom dan hier 's vertellen wat, er is altijd wel iemand die de voors en tegens voor je op een rij kan zetten.

• Joop

Als aanvulling hierop kan ik alleen zeggen kies voor een Canon of een Nikon waar het meenste aan lenzen en andere accessiores voor te krijgen is, ook tweede hands.

• corrie

Qua budget zit ik te denken aan 500 a 800 voor de camera met 1 kitlens. Maar volgens mij zitten de meeste instapmodellen ongeveer in die range.

Wat is er apart aan het systeem van Olympus?

In de reactie van Joop lees ik: of Canon of Nikon. Zijn Olympus en Sony echt slechter? Qua uitwisselen van de lenzen snap ik dat Canon en Nikon meer aanbod hebben.

En hoe zit het met Pentax, die waren altijd wel goed met de analoge spiegelreflex

• Rudo

Wat joop zegt is correct. Er is nou eenmaal meer aanbod in lenzen van voor Canon an Nikon zowel nieuw als tweedehands. Dat is voor mij ook een reden geweest om van Pentax over te stappen naar Canon. De lens keuze van Pentax is gewoon beperkt terwijl Canon en Nikon in het bereik van 18 tot 200 mm in misschien wel drie verschillen prijsklasses lenzen hebben.

De nieuwe Canon 18-55 IS kitlens schijnt toch duidelijk beter te zijn dan de voorloper, dus als je op zoek gaat naar een camera met Kitlens kun je ook naar die van Canon kijken.

Maar ja, er zijn nog al wat opties met verschillende soorten lenzen…. Je bent niet gebonden om het bij een 18-55 lens te houden, en is voor dat geld ook een instap model body te koop met een wat duurdere lens, die of beter van beeldkwaliteit is, of een langer bereik heeft of beter gebouwd is, of een combinatie van die drie.

Ik zou zeggen laat je ens informeren in de betere fotozaak en speel eens met die camera's in de winkel voor je en besluit neemt.

De keus is aan jou!

• JeroenW

corrie schreef:

>

> Qua budget zit ik te denken aan 500 a 800 voor de camera met

> 1 kitlens. Maar volgens mij zitten de meeste instapmodellen

> ongeveer in die range.

>

Gelukkig en helaas voor jou wel ja.

> Wat is er apart aan het systeem van Olympus?

>

Olympus heeft gekozen voor een 4/3 beeldverhouding. Bovendien, en dat moet je 's in de winkel gaan zien, zijn de modellen toch wat anders qua vormgeving en bedieing.

> In de reactie van Joop lees ik: of Canon of Nikon. Zijn

> Olympus en Sony echt slechter? Qua uitwisselen van de lenzen

> snap ik dat Canon en Nikon meer aanbod hebben.

>

Nee ze zijn zeker niet slechter. Lees ‘t nog ’s goed en je ziet dat Joop het over beschikbaarheid van lenzen heeft.

Overigens gaan Sony en Olympus nu wel de goede kant op met hun assortiment. Verder maken Tamron en Sigma ook steeds meer voor deze merken en daar zit ook echt goed spul tussen (tokina maakt ook waanzinnig mooie lenzen maar voornamelijk voor canon en nikon.

> En hoe zit het met Pentax, die waren altijd wel goed met de

> analoge spiegelreflex

En met digitaal zijn ze nog steeds leuk bezig. Voordeel daar is weer dat je ook de oude k-bajonet lenzen kunt gebruiken en daar zijn er heel veel van (varierend van echt slecht tot juweeltjes die je voor weinig van marktplaats kan halen).

Nogmaals, ga 's in een winkel kijken.

• rob

Ik ben een absolute pentaxfan gewoon omdat ik ook graag mijn oude analoge lenzen gebruik en vanwege de robuustheid en kwaliteit van de camera's.

Maar ga vooral in de winkel kijken welk toestel het best in je hand ligt want dat is heel belangrijk.

Ik kan mijn pentax met 1 hand bedienen als het moet omdat ik met de andere hand b.v. een bloem even tegenhoud in de wind, maar ik doe dan ook voornamelijk macrofotografie.

Bovendien kun je voor pentax pracht oude lenzen kopen via marktlaaats of ebay tegen een heel schappelijke prijs.

• Joop

Ik kan mijn Canon ook met 1 hand bedienen als het moet.

JeroenW kan zijn Nikon ook als het moet met 1 hand bedienen.

Maar niet iedereen wil oude lenzen en dan heb je bij Pentax, Sony en Olympus gewoon veel minder keus. Je moet trouwens ook goed weten waar je naar moet kijken bij een tweede hands lens.

Ga eens toe naar een goede fotowinkel, betaal desnoods enkele euro's meer voor een camera maar laat je goed voorlichten in een goede fotozaak. Bij problemen wordt je dan ook goed geholpen.

Niet de Dixons of de mediamarkt maar een zaak in het dorp. Laten ze je de camera's eens in de handen houden.

Je zult gauw merken dat de Canon en de Nikon gewoon de merken van de DSLR markt zijn waarbij Sony, Pentax en Olympus achteraan komen. Deze laatste 3 zijn niet slecht maar zijn nog niet op het nivo van de Nikon of Canon.

Succes met je keuze.

• lekker tuffen

Dan is het een keuze maken

Een goede macro lens 1 op 1 kost al gauw 500 euro

Een leuke sport lens de sigma 120/400 mm hsm os f 4,5/5,6 kost 700 euro

Een groothoekje 12/24 mm f4.0 van tokina kost rond de 400 euro

Dan een leuke body met een snelle af nikon d200 of een canon d30

Bij de canon d30 let op 3party lenzen en back focus problemen.

vg wim