opvolger gezocht voor olympus-e300

• sascha

hallo,

ik ben op zoek naar een opvolger als spiegelreflex camera voor mijn e-300.

Mijn voorkeur gaat uit naar een camera met 1 les met een groot bereik (tot 200 ongeveer) zodat je niet continue loopt te wisselen. Ook qua beeldkwaliteit/scherpte wil ik er graag op vooruit gaan. Nu is mij oog al gevallen op de Nokon D80, is dit een goede keuze? Is Canon/Pentax ook een mogelijkheid?

Sony heeft niet mijn voorkeur aangezien de kleuren van Sony niet de mijne zijn.

ik hoor graag tips/adviezen.

Ik heb de camera nu zo'n 1 1/2 jaar en merk gewoon dat ik meer wil met spiegelreflex. Ik heb ook het gevoel dat er betere kwaliteit foto'smet een andere camera mogelijk zijn.

groeten

sascha

• Rudo

Waarom wil je niet meer een Olympus dan? Want je zou kunnen kijken naar een

Olympus E 520 of een E 410, en dan zou je er een Olympus 18-180 lens bij kunnen kopen en de lensen die je nu hebt bij je E300 kun je dan ook nog gebruiken!

Maar goed, de Nikon D80 is een goede camera die warschijnlijk dit najaar vervangen gaat worden door zijn opvolger. Vandaar dat de D80 nu ook erg betaalbaar is.

In dezelfde prijsklasse kun je ook een Canon 400D kopen, mar je kan ook kijken naar de nieuwere 450D of zels een stap hoger naar de Canon 40D.

Als je naar Pentax gaat kijken is de K200D in de prijsklasse van de Nikon D80 te vinden. De grotere en de duurdere broer is de Pentax K20D. De voorloper van de K20D is ook nog steeds nieuw te koop, en dat is de K10D. De K10D is ook ongeveer net zo duur als de Nikon D80…..

Maar ja, het is denk ik maar net wat je wil, wat vind je het prettigst in de hand liggen, waar liggen je voorkeuren met gebruik, want het zijn allemaal stuk voor stuk goede camera's in hun eigen klasse.

Groetjes van Rudo

• Remco Jan

Olympus biedt voldoende camera's die aan jouw wensen voldoen. E420, E520.

• Joop

Sasha

“Mijn voorkeur gaat uit naar een camera met 1 les met een groot bereik (tot 200 ongeveer) zodat je niet continue loopt te wisselen. Ook qua beeldkwaliteit/scherpte wil ik er graag op vooruit gaan.”

Dan lijkt het me verstandiger om een goede compact camer te kopen.

De sterkte van een DSLR is dat je voor elk onderwerp de juiste kan gebruiken op je camera.

Die allround objectieven van bv 18-200 zijn de slechtste die je maar kunt kopen en daar zul je nooit echt scherpe foto's mee maken. En daarmee ook niet je probleem.

Nu moet je niet denken een andere merk camera en ik maak direct scherpe foto's want dat kun je wel vergeten. Scherpte van foto's wordt voor een deel bepaald door de lens en het andere deel door de fotograaf. Bijna nooit door de body. Volg eens een goede fotocursus.

Verder zou ik je aanraden om een bv een Canon 450D of een Nikon D60 te kopen als je denkt dat dat je probleem oplost.